Mobilne technologie, których gwałtowny rozwój rozpoczął się w drugiej dekadzie XXI wieku, doprowadził do wielu zmian społecznych i gospodarczych. Niedostępne niegdyś możliwości stały się codziennością. Co, jako ludzkość, zyskaliśmy dzięki rozwojowi rozwiązań mobilnych? Prześledźmy przekształcenia, do których doszło oraz jak można wykorzystać je w życiu prywatnym i zawodowym.

Czym jest technologia mobilna?

Współcześnie coraz mniej osób korzysta z klasycznych telefonów komórkowych, wybierając nieporównywalnie bardziej funkcjonalne smartfony. Mniejszy, ale również dość znaczący udział w segmencie urządzeń mobilnych mają tablety. Czym jednak dokładnie są technologie mobilne? Definicja tego pojęcia odnosi się nie tylko do sprzętu, ale również do usług dostępnych dzięki sieci. Są one dostępne zarówno z poziomu przeglądarki internetowej, jak i za pośrednictwem aplikacji, bez których smartfon lub tablet straciłyby rację bytu.

Tak jak zawsze w przypadku technologii, popularyzacja urządzeń przenośnych stała się możliwa dzięki obniżeniu kosztów produkcji do poziomu, dzięki któremu ceny stały się akceptowalne przez osoby o różnym poziomie zamożności. Aby to zobrazować, najlepiej pokazać jest, ile trzeba było zapłacić za dany produkt na początku jego istnienia, a ile kosztuje teraz. Pierwsze urządzenie, które można określić mianem smartfon, to IBM Simon z 1992 roku. Jego ówczesna cena wynosiła 1099 dolarów amerykańskich (USD) w wolnej sprzedaży i 899 USD w przypadku dwuletniego abonamentu. 15 lat później zaprezentowany został pierwszy iPhone. Jego cena wynosiła 499 USD za wersję z 4 GB pamięci na dane i 599 USD za egzemplarz z 8 GB miejsca na dysku. Choć obecnie nietrudno znaleźć bardzo drogie urządzenia, to wiele smartfonów kosztuje nierzadko nawet 100 USD, dzięki czemu na zakup może pozwolić sobie wiele osób. W ten sposób wszyscy powiększają bazę potencjalnych i rzeczywistych użytkowników drugiej gałęzi mobilnego rynku – usług dostępnych w internecie.

Rozwiązania mobilne w życiu prywatnym

Co stoi za sukcesem tego typu technologii? Odpowiedź na to pytanie można streścić w określeniach, takich jak dostępność, wszechobecność i personalizacja. Pierwszy z tych terminów odnosi się do możliwości uzyskania dostępu do dowolnej informacji lub usługi o każdej porze dnia i nocy. Wszechobecność z kolei jest pojęciem oznaczającym możliwość wykonania danej czynności za pośrednictwem internetu z każdego miejsca na świecie. Dzięki personalizacji użytkownicy mogą zaś dostosować aplikacje do swoich potrzeb.

Przekładając ogólne określenia na konkretne przykłady, można wskazać np. dostęp do mediów społecznościowych i komunikatorów. Dzięki nim użytkownicy mogą rozmawiać i czatować z członkami rodziny i znajomymi, którzy znajdują się daleko. Sprzęt mobilny pozwala robić to z każdego miejsca, dzięki czemu nie trzeba już koniecznie przebywać w domu, by połączyć się przez internet i skorzystać z aplikacji do rozmów. Na urządzeniach mobilnych można także zrobić zakupy. Zdejmuje to z użytkownika konieczność udania się do sklepu stacjonarnego, czy poszukiwania produktów za pośrednictwem komputera. Dzięki smartfonom i tabletom zakupy można zrobić, choćby wracając z pracy autobusem. Urządzenia przenośne coraz częściej niwelują konieczność posiadania przy sobie portfela. Odpowiednie aplikacje są w stanie zastąpić gotówkę, fizyczne karty bankomatowe i dokumenty, takie jak dowód osobisty czy prawo jazdy. Przykłady te to oczywiście tylko trzy spośród setek, które można byłoby przytoczyć. Ilość zastosowań jest ogromna, a wraz z rozwojem technologii i upowszechnianiem się dostępu do internetu liczba ta tylko wzrasta.

Technologie mobilne w biznesie

Na rozwój przenośnych sprzętów i związanych z nimi usług głusi nie pozostają również przedsiębiorcy. Mobilny biznes jest obecnie immanentną częścią strategii rozwoju każdej firmy. Potwierdzeniem są liczone w miliardach dolarów zyski z reklam generowane przez portale społecznościowe. Sama reklama na Facebooku, Instagramie czy TikToku, choć może zobaczyć ją tysiące potencjalnych klientów, to jednak nie wszystko. Aby liczyć się na rynku, niezbędne są również oraz mobilne strony internetowe oparte o rozwiązania Responsive Web Design i aplikacje na smartfony.

Własna witryna internetowa to szereg zalet, których niejednokrotnie nie zastąpią konta w mediach społecznościowych. Pozwala lepiej pozycjonować biznes w wyszukiwarce, gromadzić dane z Google Analytics i innych narzędzi do zbierania informacji o klientach oraz być zawsze dostępnym, co jest istotne w przypadku awarii portalu z branży social mediów. Dobrze zaprojektowana, w zgodzie z Responsive Web Design i User Experience, czyli przyjazna użytkownikowi i dopasowana do każdego urządzenia strona pozwala zwiększyć zyski firmy o pieniądze klientów, którzy preferują smartfony i tablety. Jeszcze większe możliwości dają aplikacje. Pozwalają bowiem wyróżnić się na rynku przesyconym konkurencyjnymi ofertami. Dzięki nim możliwe jest proponowanie wyjątkowych, niedostępnych poza aplikacją rabatów czy opcji śledzenia zamówień. Jak wykorzystać technologie mobilne w logistyce pokazują firmy kurierskie. Dzięki aplikacjom klient ma bieżącą wiedzę na temat tego, co dzieje się z jego zamówieniem, a także może otrzymać informację o godzinie przyjazdu kuriera czy dostarczenia pakunku do Paczkomatu. Pomysłowe wykorzystanie aparatu smartfona do rozszerzonej rzeczywistości (AR) umożliwia klientowi sprawdzenie, czy dany produkt jest tym, czego szuka. Łatwiej jest bowiem wydać pieniądze, będąc przekonanym do produktu, niż kupując go, nie wiedząc, jak się sprawdzi.

Czy tylko zalety?

Choć mobilne technologie zmieniły świat, skracając dystans między ludźmi i umożliwiły dostęp do dóbr bez ograniczeń czasowych i przestrzennych, mają również swoją ciemną stronę. Dane zbierane przez portale społecznościowe, właścicieli innych programów, a także same urządzenia stanowią obecnie przedmiot dyskusji na temat bezpieczeństwa osób z nich korzystających. Zapewnienie prywatności użytkownikom jest obecnie problemem, na który trudno znaleźć remedium. Z jednej strony barykady stoją bowiem firmy, które spieniężają dane klientów, pozwalając tym samym reklamodawcom na ich precyzyjne targetowanie i pomnażanie zysków. Z drugiej strony są sami użytkownicy, którym brakuje poczucia bezpieczeństwa podczas korzystania ze smartfonów. Pogodzenie racji obu stron byłoby bez wątpienia przełomowym momentem w mobilnej rewolucji XXI wieku.

Podobne artykuły