Z roku na rok liczba klientów sklepów internetowych w Polsce wzrasta. Ponad 77% internautów w naszym kraju choć raz zdecydowało się na zakupy online. Co przekonuje do siebie aż tyle osób? Czy branża e-commerce rzeczywiście sprawdza się lepiej w oczach konsumentów?

Statystyczny Polak w internecie

Grupa, która najczęściej odwiedza sklepy internetowe, to kobiety po trzydziestym roku życia z największych miast Polski. Za główny powód wyboru e-commerce klienci podają przede wszystkim nieograniczony dostęp do sklepów o najróżniejszym asortymencie. Aż 16% Polaków chociaż raz skorzystało z usług zagranicznych sklepów. Co ciekawe, to właśnie strony internetowe spoza Europy cieszyły się największą popularnościom wśród naszych internautów. Mowa tu oczywiście o AliExpress, który przebojem wdarł się na polski rynek. Ze sklepów internetowych zza granicy o wiele częściej korzystają mężczyźni, głównie przed trzydziestką. Towary, które Polacy najczęściej kupowali w sieci to ubrania i dodatki do nich. Ta statystyka może nieco dziwić – w końcu odzież zawsze lepiej przymierzyć przed zakupem. W zgodzie z tą myślą jest aż 23% rodzimych użytkowników internetu. Głównym powodem, przez który decydują się nie korzystać z usług sklepów internetowych, jest brak możliwości zobaczenia produktów przed zakupem. Jaka cecha produktu w takim razie najbardziej przekonuje do siebie naszych rodaków? Oczywiście jego niska cena. Co drugi Polak podejmuje decyzję zakupową, skupiając się wyłącznie na tym aspekcie. Zdecydowanie mniejszy procent konsumentów stawia na zaufanie do serwisów i szybki czas dostawy.

Z oczywistych powodów w trakcie pandemii wyniki sprzedażowe branży e-commerce poszybowały w górę. Brak konieczności kontaktu z drugą osobą, szybka dostawa i coraz lepsze zabezpieczenia transakcji to główne powody, dla których konsumenci tak chętnie wybierali zakupy przez internet. Czas lockdownu przyniósł także zmiany w e-biznesie. Zamknięcie sklepów stacjonarnych spowodowało, że rynki zbytu żywności musiały przenieść się do sieci. Produkty spożywcze nagle stały się jednymi z najczęściej kupowanych towarów przez internet. Efekty pandemii widać było najbardziej zaraz po zniesieniu obostrzeń – płatności kartami Visa w restauracjach i supermarketach wzrosła prawie pięciokrotnie!

Polscy konsumenci i ich zwyczaje zakupowe

Pandemiczne realia wpłynęły także na zwyczaje zakupowe Polaków. Około jedna trzecia rodaków w internecie zdecydowanie częściej robiła zakupy online. Podobna liczba przeglądających internet kupowała także o wiele więcej produktów niż standardowo. Ta tendencja nie uległa zmianie nawet po zniesieniu obostrzeń. Zdecydowanie więcej Polaków wydawało swoje pieniądze na przyjemności niż na produkty spożywcze. Według ekspertów jest to bezpośrednio powiązane ze wzrostem dochodów rodaków. Podczas zakupów można także coraz częściej spotkać się z płatnościami mobilnymi. Przez ostatnie dwa lata liczba takich transakcji wzrosła aż dwukrotnie – w 2020 Polacy woleli za zakupy w internecie płacić przy odbiorze.

Zalety zakupów online

Najważniejszą cechą wyróżniającą zakupy online jest duża oszczędność czasu. Znalezienie poszukiwanego produktu przez internet jest nieporównywalnie szybsze niż szukanie go na półkach w sklepach. Klienci nie tracą także czasu na poszukiwania wyprzedanych towarów. Informacja o dostępności danego produktu to zwykle jedna z pierwszych rzeczy wyświetlanych na jego karcie. Krótki czas dostawy, który de facto ciągle się zmniejsza, przekonał do siebie ogromną liczbę konsumentów. Poza tym sama jakość produktów uległa znacznej poprawie. Oczywiście, możliwość trafienia na wadliwy towar wciąż występuje podczas zakupów w sieci, jednak produkty w zdecydowanej większości w niczym nie będą różnić się od tego, co oferują sklepy stacjonarne. Co więcej, zakupy online nie ograniczają się wyłącznie do przedmiotów. W sieci można przecież bez żadnego problemu zamówić bilety do kina, wejściówki na koncert, czy nawet wykupić ubezpieczenie. Fakt, że te wszystkie rzeczy (i wiele innych) można nabyć z jednego miejsca, sprawia, że zakupy w internecie są o wiele bardziej przystępne.

Kolejną ważną cechą zakupów online są wszystkie rabaty, kody promocyjne i przeceny cykliczne. Pomimo licznych przecen w sklepach stacjonarnych, możliwości oszczędzania w internecie są nieporównywalnie większe. Zakupy w sieci to przede wszystkim gratka dla wszystkich łowców okazji. Najlepsze z nich łatwo spotkać w pojawiających się cyklicznie promocjach. Łącząc takie akcje jak Cyber Monday, czy zimowe czyszczenie magazynów z kodami promocyjnymi i aplikacjami do cashbacku można łatwo kupić wybrany produkt nawet za połowę ceny! Poza tym same ceny w sklepach internetowych często są dużo niższe niż w stacjonarnych lokalach. Co więcej, wiele witryn oferuje programy subskrybenckie pozwalające znacznie obniżyć koszta dostawy, lub nawet całkowicie się ich pozbyć. Warto także pamiętać o Free Shipping Day, czyli jednym dniu w roku, w którym przesyłka nic nie kosztuje. Wiele największych marek bierze udział w tej akcji, umożliwiając swoim klientom zrobienie większych zakupów każdej zimy. Co więcej, do wszystkich wymienionych już upustów należy dodać programy lojalnościowe. Podczas zakupów w danym sklepie na Twoim koncie odkładane są punkty, które następnie możesz wymienić na zniżki bądź na wybrane produkty.

Wady zakupów przez internet

Pomimo wciąż ulepszanych zabezpieczeń, kupujący w sieci mogą co jakiś czas natknąć się na oszustów. Na szczęście, jeśli jesteś w minimalnym stopniu zaznajomiony ze schematem ich działania, nie powinieneś paść ofiarą oszustwa. Jednak nie to jest największym minusem korzystania ze sklepów online. Zdecydowana większość internautów, która nigdy nie robiła zakupów w sieci, twierdzi, że brak możliwości zobaczenia i dotknięcia produktu przed jego kupnem jest nieakceptowalna. Jest to szczególnie uciążliwe podczas poszukiwania odpowiedniego rozmiaru ubrań. Marki często mają różne tabele rozmiarów. „L” w jednym sklepie może być rozmiarów „M” w drugim i vice versa. Sprawa ma się podobnie podczas wyboru rozmiaru butów. Nie od dziś wiadomo, że rozmiarówka popularnego obuwia ze Swooshem różni się od wymiarów użytych w sneakersach z trzema paskami. Ostatnim, a jednocześnie najmniej znaczącym problemem zakupów w sieci jest czas oczekiwania na dostarczenie produktów. Po kupnie towaru w sklepie stacjonarnym otrzymasz produkt „do ręki”, co niestety nie jest możliwe w przypadku e-commerce.

Zalety handlu elektronicznego widać gołym okiem. Nie można więc się dziwić, że coraz więcej Polaków decyduje się przenieść swoje zakupy do sieci. Sklepy online znacznie się rozwinęły podczas pandemii, oferując klientom jeszcze lepsze usługi. Kto wie, może za dwa lata współczynnik kupujących w internecie wzrośnie do stu procent?

Podobne artykuły