Tworzenie aplikacji na urządzenia mobilne nie jest prostym zadaniem. Użytkownicy posiadają średnio aż 30 aplikacji, a stale korzystają jedynie z kilku. Jak w takim razie stworzyć aplikację mobilną, by przyniosła jak największy sukces i cieszyła się popularnością? Poznaj kilka zasad projektowania programów na urządzenia mobilne.

Zalety aplikacji mobilnych – dlaczego warto ją stworzyć?

Aplikacje mobilne mają na celu zarówno pozyskanie nowych klientów, jak i ułatwienie stałym użytkownikom korzystania z usług firmy. Szczególną popularnością cieszą się programy umożliwiające złożenie zamówienia na zakupy internetowe. Sprzedaż e-commerce prowadzona poprzez aplikacje mobilne jest nowym sposobem na oferowanie produktu lub usługi firmy. Aplikacja mobilna jest świetnym sposobem na poszerzenie zasięgu usługodawcy i budowanie oraz podtrzymywanie relacji z użytkownikami. Projektując aplikację mobilną, warto skupić się szczególnie na jej funkcjonalności. Powiadomienia push, promocje dostępne jedynie dla klientów aplikacji mobilnych oraz możliwość dostosowywania programu do indywidualnych potrzeb sprawiają, że firma, a tym samym aplikacja, zyskuje uznanie użytkownika. Zastanów się, jak swoją aplikacją oraz jej funkcjami chcesz przekonać klientów do korzystania z usług, które oferujesz. Mogą być to darmowe dostawy produktów, zniżki i rabaty lub ułatwione zakupy. Niezależnie jaką strategię obierzesz, to właśnie ona będzie decydować, zwłaszcza w początkowej fazie wdrażania programu, o jego sukcesie.

E-commerce – jak aplikacje mobilne mają wpływ na sprzedaż internetową?

Zjawisko nazywane e-commerce jest nieodłączną częścią współczesnego rynku oraz ekonomii. W ostatnich latach robienie zakupów przez internet znacznie zyskało na popularności. Składanie zamówienia przez aplikacje, prowadzenie swojej działalności lub handlowanie za pomocą urządzeń mobilnych jest nieodłączną częścią codzienności większości społeczeństwa. Najpopularniejszym sposobem na prowadzenie elektronicznego handlu oraz usług jest założenie witryny internetowej. Wiele usługodawców nie poprzestaje jednak na tym. Wraz z rozwojem działalności, firma stara się dostosować do nowych potrzeb i wymagań klientów. Tutaj pojawia się aplikacja mobilna. Według najnowszych badań ponad 70% właścicieli firm uważa, że posiadanie aplikacji zwiększa sprzedaż. Oprócz wzrostu przychodów wzrasta również ilość konsumentów odwiedzających sklep stacjonarny. Użytkownicy aplikacji decydują się na zobaczenie danego produktu na żywo. Ważnym pytaniem, jakie powinieneś sobie zadać przed rozpoczęciem projektowania aplikacji mobilnej, jest to, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić. Różne rozwiązania stosowane będą podczas tworzenia poszczególnych typów programów.

Sprzedaż internetowa poprzez aplikacje mobilne jest tak uwielbiana również ze względu na łatwość dostępu. Mając dany program, użytkownik nie musi specjalnie wpisywać w pasek przeglądarki adresu strony. Aplikacja otworzy Ci się już za pomocą jednego przycisku. Ponadto sfinalizowanie transakcji jest niezwykle proste i możliwe w dowolnym miejscu i czasie. Kolejnym aspektem, który wpływa na popularność aplikacji mobilnych, jest łatwe zapisanie produktów. Po zainstalowaniu programu możliwe jest dodanie wymarzonego przedmiotu do listy życzeń, by go nie zgubić i móc zrobić zakupy później. Opcja ta działa również przez stronę internetową, jednak w sytuacji, gdy produkt zniknie z oferty, bardzo często w aplikacji mobilnej możliwe jest włączenie powiadomienia o ponownej dostępności.

Projektowanie aplikacji mobilnych – responsywność w aplikacjach mobilnych

Średnio każdy z użytkowników smartfonu ma na swoim telefonie około 30 aplikacji mobilnych, ale jedynie niewielki procent z nich jest stale użytkowany. Warto oczywiście poznać grupę docelową, do której kierowana będzie aplikacja mobilna, niemniej jednak pewne informacje są uniwersalne. Co w takim razie decyduje o sukcesie? Jak powinno się dopasować program do urządzeń mobilnych i nowych technologii? Odpowiedzi na te pytania są kluczem do sukcesu, by zachęcić użytkownika do zainstalowania i korzystania z programu. Niezwykle ważną kwestią jest funkcjonalność. Podczas projektowania aplikacji mobilnej warto skupić się na kluczowych informacjach oraz logice w ich rozkładzie. Nadmiar funkcji oraz przeładowanie danych wyświetlanych na ekranie telefonu wpłynie na brak przejrzystości aplikacji. To samo dotyczy zwykłej witryny internetowej. Im prostsza strona, tym wygodniejsze będzie korzystanie z niej. Bardzo często dochodzi do sytuacji, w której użytkownik rezygnuje z aplikacji ze względu na trudność w odnalezieniu potrzebnych informacji.

Kolejną rzeczą, na jaką powinieneś zwrócić uwagę, tworząc aplikację na smartfony, jest skalowanie napisów oraz przycisków. Niezwykle istotną kwestią jest stworzenie aplikacji mobilnej, która będzie odpowiednio przystosowana do korzystania przez użytkownika posiadającego słaby wzrok lub drżące ręce. Tego typu ułatwienia znacznie uproszczą korzystanie z programu nawet zwykłemu użytkownikowi. W sytuacji, w której kończy się bateria i ekran staje się ciemniejszy, lub korzystasz z aplikacji, jadąc samochodem, to właśnie widoczność najważniejszych informacji jest najistotniejszym problem. Powiadomienia aplikacji bardzo często odgrywają ważną rolę w jej funkcjonowaniu. Używając notyfikacji, należy pamiętać o nieprzesadzeniu z ich ilością. Przypominają one o zainstalowanym programie oraz często swoją treścią skłaniają do ponownego skorzystania z aplikacji. Najczęściej jednak użytkownicy odinstalowują program właśnie ze względu na powiadomienia, a konkretnie ich nadmiar. Ostatnią z ważnych kwestii przy projektowaniu aplikacji jest dostosowanie jej do nawigacji jedną ręką. Według statystyk aż 85% użytkowników smartfonów używa jednej ręki do obsługiwania oprogramowania na urządzenia mobilne. Tworząc program, warto wziąć to pod uwagę. Najistotniejsze elementy interfejsu umieść w zasięgu palców.

Cechy decydujące o użyteczności

Pytaniem, które zadaje sobie większość twórców programów, jest to, czemu ich aplikacja jest mniej popularna niż inne. Czynnikiem wpływającym na liczbę użytkowników, jest dostępność na różne systemu operacyjne urządzeń mobilnych. Jeśli chcesz, by Twoje oprogramowanie było częściej używane, wprowadź je zarówno na system Android, jak i iOS. Aplikacja użyteczna to taka, która dostarczy konsumentom jak najlepszych wrażeń. Pamiętaj, by nie kierować się wyłącznie wytycznymi, a również zdrowym rozsądkiem oraz doświadczeniem nabytym w kontakcie z różnymi typami programów. Stale optymalizuj swoją aplikację i dostosowuj ją do nowinek technologicznych, a przede wszystkim słuchaj konsumentów. Pomogą Ci w tym między innymi wyniki badań UX (user experience).

Projektowanie aplikacji mobilnych powinno w głównej mierze opierać się na stworzeniu programu, który będzie odpowiednio dostosowany do potrzeb użytkowników. Dzięki poprawnie zaprojektowanej aplikacji klienci powinni móc łatwo, a przede wszystkim bezpiecznie korzystać z usług oferowanych przez firmę. Ty, jako twórca, również jesteś użytkownikiem, tak więc masz pewne obycie z różnymi aplikacjami dostępnymi na rynku. Powinieneś wykorzystać tę wiedzę oraz doświadczenie, by stworzyć program jak najlepiej dostosowany do potrzeb konsumentów. Pamiętając o powyższych informacjach, z pewnością uda Ci się stworzyć oprogramowanie spełniające wszystkie oczekiwania odbiorców.

Podobne artykuły