Duży ruch w Twoim sklepie internetowym nie przyczynia się do równie dużej liczby transakcji? Z problemem tym boryka się wielu sprzedawców. W tej sytuacji konieczne jest zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Co to takiego i jak to osiągnąć? W tym artykule prezentujemy najlepsze sposoby zwiększania konwersji e-commerce, dzięki którym osiągniesz satysfakcjonujące zyski!

Co to jest współczynnik konwersji e-commerce?

Przed przejściem do omówienia poszczególnych metod niezbędne jest wyjaśnienie kilku pojęć odnoszących się do zachowań klientów podczas dokonywania zakupu produktów w sklepie internetowym. Pierwszym z nich jest sama konwersja lub inaczej współczynnik konwersji. Co to takiego? Stosunek liczby nabytych produktów do liczby użytkowników, którzy wchodzą na stronę danego e-sklepu. Konwersja obliczana jest za pomocą prostego wzoru. Wystarczy podzielić ilość transakcji przez liczbę wejść na witrynę sklepu internetowego, a następnie pomnożyć przez 100%.

Właściwa konwersja jest inna dla różnych typów działalności. Dla przykładu, dane dla branży spożywczej mówią o około 4%, podczas gdy firmy oferujące produkty do aranżacji wnętrz notują wyniki oscylujące w granicach 1%. Aby dowiedzieć się, na jakim pułapie masz konwersję w swoim sklepie internetowym, skorzystaj z jednego z narzędzi do analizy konkurencji, takich jak Google Analytics lub Trade Watch. Informacje te należy teraz wykorzystać, stawiając siebie w roli klienta, który odwiedza dany sklep. Jak? Analizując stronę konkurencji, która ma lepszą konwersję i porównując ją z tym, jak wygląda to w Twoim sklepie internetowym. Innymi słowy, sprawdzić należy, z ilu źródeł można dostać się do tego sklepu i jak wygląda proces zakupowy z perspektywy użytkownika.

Jak zwiększać konwersję w sklepie internetowym?

Każdy właściciel sklepu internetowego chciałby, żeby wszystkie wejścia na stronę zakończyło dokonanie zakupu produktu lub jeszcze lepiej – żeby klienci nabywali więcej, niż pierwotnie zakładali. Aby to osiągnąć, niezbędny jest właściwy user experience, czyli wrażenie, jakie odnoszą użytkownicy podczas przeglądania strony sklepu. Pierwszym sposobem na osiągnięcie właściwej konwersji jest stworzenie przejrzystej i intuicyjnej w obsłudze witryny sklepu. Istotne jest więc właściwe umieszczenie wszystkich elementów, które potrzebne są klientom kupującym produkt. Użytkownik powinien więc mieć łatwy dostęp do przycisku umożliwiającego dodanie towaru do koszyka oraz jego podglądu. Wyszczególniona powinna być również cena. Nie chodzi tu wyłącznie o to, ile kosztuje produkt, ale także o dodatkowe kwoty, które ją zwiększają lub zmniejszają. Jeśli umożliwiasz korzystanie z programu lojalnościowego, zadbaj o to, by miejsce do wpisania właściwego kodu rabatowego znajdowało się we właściwym miejscu strony. Działa to również w drugą stronę. Konwersja w sklepie internetowym będzie niższa, jeśli będziesz ukrywać koszta dostawy. Najlepiej, gdyby była darmowa. Jeżeli jednak nie jest to dla Ciebie opłacalne, nie doprowadzaj klienta do sytuacji, w której dopiero przed samym złożeniem zamówienia dowie się o tym, ile ostatecznie zapłaci. Często właśnie to jest powodem rezygnacji z zakupu przez klienta, a tym samym obniżenia współczynnika konwersji.

W internecie jednym z najważniejszych sposobów interakcji ze sklepem są opinie. Klient będzie bardziej skłonny do nabycia produktu, który jest doceniany i polecany przez innych jego użytkowników. Sekcja recenzji powinna znaleźć się więc w widocznym miejscu strony internetowej. Zazwyczaj dostępna jest na dole. Jeśli Twój sklep posiada profil na jednym z portali społecznościowych lub wręcz jest głównym sposobem sprzedaży, siła komentarzy (a także liczba polubień) jest nie do przecenienia. Na stronie warto również pokazać, że dbasz o klientów. Konwersja w sklepie internetowym będzie większa, gdy będziesz odpowiadać na pytania, uwagi i wątpliwości użytkowników. W tym celu wykorzystać można również czat. Sam współczynnik konwersji nie urośnie jednak tylko dzięki temu. Zwiększyć konwersję można również dzięki odpowiedniej prezentacji produktów, które oferuje Twój sklep. Warto więc zadbać o odpowiednie zdjęcia i opisy. W przypadku tych pierwszych, o ile to możliwe, dobrze by było, aby klient mógł obejrzeć produkt z każdej strony. W tym celu można wykorzystać także filmy prezentujące jego wygląd i działanie. Dobre sklepy internetowe nie zapominają również o opisach. W ich tworzeniu najlepiej wyważyć proporcje. Nie mogą to być wyłącznie niewiele mówiące dane. Przyda się również język korzyści tłumaczący klientowi, dlaczego warto towar ten kupić. Z zachwalaniem nie należy jednak przesadzać. Zbytnie, sztucznie brzmiące zachwyty mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów.

Inne sposoby na przyciągnięcie klientów do zakupów właśnie na Twojej stronie

Zwiększenie sprzedaży możliwe jest oczywiście również dzięki promocjom, wydatkom na kampanię reklamową. W branży e-commerce nie mniej istotna jest także liczba miejsc, z których użytkownicy trafiają do witryny, na której dostępne są dane towary. W przypadku promocji konwersja wzrośnie dzięki technikom sprzedaży takim jak cross selling i upselling. Sposób ich wykorzystania jest różny dla poszczególnych branż, a podane przykłady zaprezentują tylko ułamek zastosowań w e-commerce. Cross selling to sposób sprzedaży dodatkowych rzeczy nabywanych przy okazji zakupu danego przedmiotu. Dla przykładu, jeśli prowadzisz sklep w branży odzieżowej, do wybranej przez daną osobę sukienki możesz zaproponować pasującą do niej torebkę czy buty. Jeśli sprzedajesz artykuły elektroniczne, do wybranego monitora możesz zaproponować klawiaturę, mysz lub płyn do czyszczenia ekranów. Konwersja może się zwiększyć także dzięki upsellingowi, czyli zaoferowaniu klientowi towaru w lepszej wersji niż ta, którą znalazł na stronie. Jeśli będzie on w odpowiednio atrakcyjnej cenie, niewykluczone jest nie tylko to, że go kupi. Możesz liczyć również na jego powrót w następnych miesiącach i latach w celu poszukiwania równie atrakcyjnej promocji.

Widoczność w sieci a współczynnik konwersji

Odpowiedniej konwersji nie da się jednak osiągnąć bez dużej widoczności w sieci. Jeśli budżet Twojej firmy na to pozwala, zainwestuj w reklamę. Współcześnie najlepszym źródłem dotarcia do tysięcy potencjalnych konsumentów są portale społecznościowe. Większe podmioty mogą pokusić się również o wynajęcie influencera. Konwersja dzięki takim osobom może poszybować w górę bardzo szybko. Bardzo popularne osoby mogą sobie zażyczyć znacznych sum za współpracę. Jeśli jednak możesz pozwolić sobie na taki wydatek, istnieje bardzo duża szansa, że szybko się on zwróci. Jest także inny sposób na osiągnięcie właściwej konwersji. Jest nim obecność w agregatorach ofert takich jak Ceneo czy Skąpiec. Wiele przekierowań do witryn sklepów pochodzi nie z wyników organicznych, czyli wpisywania fraz w wyszukiwarkę (niemal w 100% chodzi o Google). Choć właściwego pozycjonowania strony nie sposób przecenić, to pokazanie swojej oferty na tle tego, co ma konkurencja, ma również niebagatelny wpływ na wejścia na stronę i w konsekwencji na wyniki konwersji.

Proces zwiększania konwersji można nazwać systemem naczyń połączonych. Od reklamy pokazującej istnienie Twojego biznesu, przez przyjazną w obsłudze stronę internetową, a skończywszy na rabatach i promocjach. Wszystko to razem składa się na sukces, o który w gąszczu konkurencji niełatwo. Choć nieraz potrzebna będzie odpowiednia ilość funduszy, tak czasem odrobina pomysłowości może wystarczyć, by Twoja działalność osiągnęła sukces, o którym marzysz.

Podobne artykuły