Coraz więcej czynności życia codziennego wykonujemy za pośrednictwem naszych smartfonów, a aplikacje mobilne towarzyszą nam niemal bez przerwy. Z tego powodu wprowadzenie oprogramowania tego typu jest dobrym rozwiązaniem między innymi dla firm, które chcą zadbać o regularną interakcję ze swoimi klientami. Aplikacje natywne stanowią świetne narzędzie do budowania relacji z konsumentem, ale czym właściwie są? Sprawdź, na czym polega działanie aplikacji natywnej oraz kiedy warto w nią zainwestować.

Aplikacja natywna – definicja

Rynek aplikacji mobilnych rozwija się coraz bardziej intensywnie, a firmy najczęściej korzystają z ich dwóch typów oprogramowania, jakimi są aplikacja hybrydowa i aplikacja natywna. Co to znaczy? Aplikacje natywne to rodzaj aplikacji mobilnych, które cechują się tym, że są projektowane wyłącznie pod jedną z platform – zwykle jest to iOS lub Android. Dla urządzeń z systemem operacyjnym iOS aplikacje typu natywnego są pisane w języku Swift (kiedyś był to również Objective-C), natomiast w przypadku Androida używa się języków programowania Java lub Kotlin. Natywna aplikacja mobilna wykorzystuje takie funkcjonalności smartfona, jak aparat, system lokalizacji GPS czy czytnik linii papilarnych. Przykładami aplikacji natywnych są rozbudowane gry, a także podstawowe aplikacje mobilne, z których użytkownicy smartfonów korzystają na co dzień: na przykład kalkulator czy budzik. Aplikację natywną można pobrać za pośrednictwem platform internetowych. W przypadku osób korzystających z systemu iOS będzie to App Store, natomiast urządzenia pracujące na systemie Android umożliwiają jej pobranie w sklepie Google Play.

Alternatywą dla aplikacji natywnych są aplikacje hybrydowe tworzone jednocześnie dla obu systemów operacyjnych. Stworzenie aplikacji hybrydowej nie wymaga od programistów pisania jej dwóch wersji, a jedynie dostosowania części oprogramowania do danej platformy. Jak sugeruje sama nazwa, aplikacje hybrydowe stanowią połączenie cech aplikacji natywnej i webowej. Przy ich tworzeniu wykorzystuje się takie technologie, jak w przypadku aplikacji internetowych, na przykład HTML czy JavaScript. Co więcej, ten typ aplikacji, tak jak aplikacja natywna, wykorzystuje możliwości smartfona, umożliwiając robienie zdjęć czy geolokalizację użytkownika telefonu. Do najpopularniejszych aplikacji na urządzenia mobilne, które zostały stworzone w formie hybrydowej, zaliczamy między innymi Facebook, Instagram czy Uber.

Aplikacja hybrydowa czy natywna – jak wybrać

Jeśli chcesz rozwinąć swój biznes wykorzystując aplikację mobilną, staniesz przed wyborem jej rodzaju. Zanim to zrobisz, zastanów się, jaka jest Twoja grupa docelowa i czego wymagasz od oprogramowania. Hybryda stanowi dobre rozwiązanie między innymi w przypadku startupów, kiedy relatywnie szybko i tanio chcesz zaprezentować swój pomysł na aplikację. Wybór aplikacji hybrydowej umożliwia stosunkowo prostą modyfikację jej funkcji oraz będzie korzystny w przypadku udostępniania oprogramowania mobilnego grupie odbiorców, która korzysta jednocześnie z platform webowych i mobilnych. Funkcje aplikacji natywnych sprawdzą się natomiast w przypadku zaawansowanych biznesów, na przykład w momencie, gdy masz już aplikację, ale chcesz ją rozwinąć. Stworzenie aplikacji zaprojektowanej specjalnie dla danego systemu operacyjnego jest czasochłonne i wiąże się z wysokimi kosztami, jednak w zamian za to natywne aplikacje mobilne działają szybko i płynnie. Warto dodać, że możliwe jest ich użytkowanie w trybie offline, a aplikacja świetnie radzi sobie ze skomplikowanymi animacjami oraz grafikami. Aplikacja hybrydowa w porównaniu do natywnej jest zarówno tańsza, jak i szybsza w produkcji, więc jej wprowadzenie na rynek będzie trwało znacznie krócej. Aplikacjom tego typu zarzuca się jednak niską wydajność oraz fakt, że nie działają one w trybie offline, co w niektórych przypadkach może okazać się problematyczne.

Kiedy zainwestować w aplikację natywną?

Jak zostało już wspomniane, wybór odpowiedniej aplikacji powinien być oparty na typie biznesu, jaki prowadzisz. Funkcje natywne oprogramowania sprawdzą się szczególnie wtedy, gdy planujesz stworzenie zaawansowanej gry mobilnej o dużej wydajności. Po aplikację natywną powinny sięgnąć również firmy, które chcą się zaprezentować za pośrednictwem nowych technologii po raz pierwszy – lub też przedsiębiorstwa planujące prowadzenie rozbudowanego i długoterminowego biznesu. Aplikacja natywna sprawdzi się również wówczas, gdy Twoi odbiorcy wybierają tylko jeden system operacyjny. Jeśli Twoi klienci to w znacznej mierze użytkownicy pojedynczej platformy, na przykład Androida, to nie ma konieczności tworzenia aplikacji mobilnej na oba systemy operacyjne. Koszty stworzenia aplikacji natywnej, która będzie przystosowana tylko do jednego systemu, będą o wiele niższe, a jednocześnie udostępnisz swoim klientom sprawne narzędzie o dużej wydajności i szybkości działania. Coraz częściej na aplikacje natywne decydują się przedstawiciele branży retail, które za pośrednictwem oprogramowania mobilnego udostępniają między innymi gazetki informacyjne, kupony oraz możliwość tworzenia e-paragonów. Warto podkreślić, że inwestycja w aplikację natywną jest czasochłonna i kosztowna, ponieważ zazwyczaj wymaga zatrudnienia aż dwóch grup programistów, którzy stworzą aplikację osobno dla każdego systemu operacyjnego, korzystając z innych języków programowania. W sytuacji, gdy posiadasz wystarczające środki i nie zależy Ci na szybkim wejściu na rynek, aplikacja natywna będzie odpowiednim rozwiązaniem, które odwdzięczy się solidnością i komfortem użytkowania.

Wady i zalety aplikacji natywnych

Aplikacja natywna bez wątpienia ma wiele zalet, a najważniejszymi z nich są wcześniej wspomniane wydajność i płynne działanie, nawet w trybie offline. Kolejną zaletą, która wynika z przystosowania do konkretnego systemu operacyjnego jest łatwość użytkowania. Nawet jeśli korzystasz z aplikacji natywnej po raz pierwszy, intuicyjnie poradzisz sobie z jej obsługą. Wykorzystywanie przez aplikację zasobów telefonu to kolejny plus. Co więcej, obsługa takich procesów aplikacjami natywnymi jest dużo płynniejsza i łatwiejsza niż w przypadku hybrydy. Stosunkowo proste jest również wykrywanie ewentualnych błędów. Takie oprogramowanie może być rozwijane na wiele sposobów, co stanowi zaletę szczególnie w przypadku dalekosiężnych planów biznesowych, gdzie pożądane jest bieżące dostosowywanie się do preferencji klientów i nowych trendów na rynku. Tworząc aplikacje na urządzenia mobilne, właściciele firm oczekują przede wszystkim możliwości regularnej interakcji z klientem za ich pośrednictwem. Korzystanie z oprogramowania natywnego jest przyjazne dla użytkownika między innymi ze względu na sprawność działania i przystępny proces obsługi, dzięki czemu jest wysoce prawdopodobne, że odbiorcy aplikacji będą do niej regularnie wracać, co przełoży się na późniejsze zyski dla firmy.

Wymieniając wady aplikacji natywnych należy zwrócić uwagę na to, że możliwość korzystania z oprogramowania tego typu na różnych platformach może być jednocześnie wadą i zaletą. Szybkie działanie, rozwinięte funkcje oraz intuicyjna obsługa są możliwe kosztem skomplikowanego i długiego procesu tworzenia aplikacji. Samo zaprojektowanie aplikacji, jak i wprowadzanie późniejszych zmian i dodatkowych opcji jest kosztowne i wymaga dużych nakładów finansowych. Takie cechy natywnych aplikacji mobilnych zdecydowanie nie sprzyjają wprowadzaniu nowych projektów w krótkim okresie czasu i nie sprawdzą się w przypadku firm, które chcą jedynie przetestować dany projekt. Wprowadzanie aplikacji natywnych nie jest uzasadnione również w przypadku, gdy typ działalności nie wymaga zaawansowanych i rozwiniętych rozwiązań lub gdy grupa docelowa preferuje aplikacje internetowe. Co więcej – korzystanie z aplikacji natywnych wymaga instalacji na urządzeniu oraz późniejszych aktualizacji. Warto jednak podkreślić, że ich pewne wady w niektórych przypadkach mogą okazać się zaletami. Wszystko zależy od typu biznesu, jaki prowadzisz.

Podobne artykuły