Gdy wymiary i waga przesyłki mieszczą się w widełkach określających parametry standardowych paczek, to wysokość ceny, jaką naliczy przewoźnik za wykonanie usługi kurierskiej, zazwyczaj jest jasna. Sytuacja wygląda inaczej, kiedy chcesz wysłać paczkę o większych rozmiarach, której waga może być relatywnie niska. Dowiedz się, czym jest waga gabarytowa i jak bezproblemowo wysłać przesyłki gabarytowe za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Czym jest przesyłka gabarytowa?

Przesyłka gabarytowa to przesyłka o niestandardowej wielkości, której wymiary przekraczają parametry określone przez firmy kurierskie. W przypadku takich paczek waga oraz gabaryty są ze sobą powiązane. Zazwyczaj mówimy o przesyłce gabarytowej, kiedy paczka jest duża, jednak ma stosunkowo niewielką masę. Wbrew pozorom koszt wysyłki takiej paczki nie będzie niższy ze względu na relatywnie niską wagę. Transport, sposób sortowania oraz przechowywanie, jakich wymaga paczka gabarytowa, są bardziej problematyczne niż w przypadku, gdy przesyłka ma standardowe wymiary. Przesyłka niestandardowa zazwyczaj zajmuje o wiele więcej miejsca w magazynie oraz w samochodzie dostawczym. Bardzo często zdarza się również, że nie jest w stanie przenieść jej jedna osoba. Utrudnione jest także sortowanie tego typu przesyłek, które nie może być zautomatyzowane, a co za tym idzie – wymaga poświęcenia większej ilości czasu i nakładów pracy. Z tego względu firmy kurierskie traktują takie paczki w sposób indywidualny, co podnosi koszt transportu przesyłki. Inną formą nietypowej paczki jest przesyłka dłużycowa, która jest wyjątkowo długa, a zarazem lżejsza niż przesyłki gabarytowe. Dodatkowo paczki dłużycowe mają inny kształt, więc ich transport wymaga odmiennych warunków i zazwyczaj jest łatwiejszy od transportu przesyłek gabarytowych.

Obliczanie wagi gabarytowej

Waga gabarytowa (inaczej waga wymiarowa, przelicznikowa czy przestrzenna) jest czymś innym niż rzeczywista waga paczki i z tego powodu należy je wzajemnie odróżniać. Wagę wymiarową określa się wtedy, gdy wymiary przesyłki przekraczają limity ustalone przez wykonawcę usług kurierskich. Waga gabarytowa paczki to wartość, którą oblicza się według współczynnika wyznaczonego przez firmę kurierską. Pozwala to dopasować parametry wagi do wielkości przesyłki. Zazwyczaj w przypadku paczek o niestandardowych, dużych wymiarach waga gabarytowa jest większa od rzeczywistego ciężaru paczki, co przekłada się na wyższy koszt przesyłki.

Firmy kurierskie korzystają z różnych przeliczników wagi wymiarowej. Aby ją obliczyć, należy pomnożyć gabaryty przesyłki, czyli jej długość, szerokość oraz wysokość, a następnie podzielić otrzymaną wartość przez współczynnik przeliczeniowy wagi objętościowej. Przelicznik zostaje ustalony przez firmę kurierską i zazwyczaj wynosi 1:5000, jednak niektórzy przewoźnicy korzystają z przeliczników o wartości 1:6000 lub 1:4000. Jeśli chcesz ułatwić sobie obliczanie wagi gabarytowej i być pewnym otrzymanego wyniku, możesz skorzystać z przeliczników online, często udostępnianych na stronach sklepów internetowych i firm kurierskich.

Jak wysłać przesyłkę gabarytową?

Jeśli zamierzasz wysłać za pośrednictwem kuriera paczkę o stosunkowo dużej objętości, zacznij od dokładnego zmierzenia przesyłki. Znając wymiary paczki, będziesz mógł porównać je ze standardami określonymi przez firmę kurierską. W przypadku gdy Twoja przesyłka nie mieści się w wymiarach podanych jako standardowe, masz do czynienia z paczką niestandardową. Dodatkowo jeśli waga przesyłki jest niska, a jednocześnie jej wymiary są duże, prawdopodobnie będzie ona traktowana jako przesyłka gabarytowa. Firma kurierska zweryfikuje podane przez Ciebie wymiary, w tym poprawność sugerowanej wagi, jednak określenie prawidłowych parametrów paczki już podczas jej nadania pozwoli na wycenę wysyłki i uniknięcie naliczenia dodatkowych opłat. Kiedy ustaliłeś już wymiary towaru i podejrzewasz, że Twoja przesyłka będzie traktowana przez firmę kurierską jako paczka gabarytowa, oblicz wagę przestrzenną paczki, a następnie porównaj ją z rzeczywistą. Gdy waga wymiarowa paczki okaże się większa, to właśnie ona będzie brana pod uwagę podczas wyceny usługi.

Obecnie większość firm kurierskich oferuje swoim klientom możliwość nadania paczki online. W tym celu należy wypełnić formularz zamieszczony na stronie internetowej przewoźnika, w którym zostaniesz poproszony o wpisanie odpowiednich danych, między innymi adresu nadawcy i odbiorcy, wymiarów oraz wagi przesyłki. Znajdziesz tam również kalkulator pozwalający oszacować koszt transportu na podstawie planowanego dystansu oraz tego, ile wyniesie waga gabarytowa paczki. Bardzo istotnym elementem przygotowania paczki gabarytowej do wysyłki jest jej prawidłowe spakowanie i zabezpieczenie. Umieść towar w prostokątnym kartonie o wielkości jak najbardziej zbliżonej do rozmiarów przesyłki. Następnie dokładnie zabezpiecz paczkę za pomocą papieru, folii bąbelkowej lub specjalnych wypełniaczy. Dzięki temu unikniesz potencjalnych uszkodzeń zawartości paczki, a przesyłka bezpiecznie dotrze do adresata. Na koniec sprawdź poprawność danych na etykiecie wysyłkowej i zadbaj o to, by była naklejona w widocznym miejscu.

Przesyłki kurierskie gabarytowe – koszty transportu

Transport przesyłki gabarytowej będzie droższy niż wysyłka towaru o standardowej wielkości opakowania. Ceny wysyłki paczek gabarytowych różnią się w zależności od firmy wykonującej usługi kurierskie. Zazwyczaj są one wyższe przynajmniej o 50% w porównaniu do przesyłki, której waga i wymiary mieszczą się w ustalonych dla paczek standardowych limitach. Jak zostało już wcześniej wspomniane, firmy kurierskie wyceniają przesyłki tego typu ze względu na ich niestandardowo duże gabaryty oraz wagę wymiarową. Jeśli waga gabarytowa paczki jest większa od wartości, którą odczytujesz umieszczając przesyłkę na wadze, to właśnie ją bierze się pod uwagę podczas wyceny transportu. Za sprawą utrudnień logistycznych oraz komplikacji w transporcie cena wysyłki paczki będzie więc proporcjonalnie wyższa. W przypadku gdy w formularzu wpiszesz nieprawidłowe wymiary lub wagę, koszt transportu paczki może okazać się nawet dwukrotnie większy od jego pierwotnej ceny. Jeśli prowadzisz firmę i często wysyłasz paczki, których waga i wymiary są niestandardowe, możesz skorzystać ze specjalnych ofert biznesowych. Firmy kurierskie udostępniają swoim klientom pakiety z możliwością regularnej wysyłki przesyłek gabarytowych, co może okazać się szczególnie przydatne na przykład wtedy, gdy prowadzisz sklep internetowy. Ceny takich usług zazwyczaj są korzystniejsze od cen w przypadku każdorazowego zamawiania kuriera, a dodatkowo pozwalają ułatwić i przyspieszyć proces sprzedaży.

Podobne artykuły