Zastanawiałeś się, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i jak zachowuje się potencjalny klient w sieci? Jeśli chcesz lepiej poznać proces prowadzący do finalizacji zamówienia w sklepie internetowym, warto przyjrzeć się najczęstszym zachowaniom użytkowników. Gdzie konsumenci szukają informacji na temat produktów? Jaki wpływ na podjęcie decyzji o zakupie ma marketing internetowy i co jeszcze jest ważne dla potencjalnego klienta? Podpowiadamy.

Zachowania i zwyczaje konsumentów w sieci

Każdy konsument odwiedzający stronę sklepu internetowego w poszukiwaniu asortymentu, który chce nabyć, kieruje się podobnymi zwyczajami. Znając ścieżkę zakupową klienta i przyglądając się bliżej dokonywanym przez niego wyborom, możesz skutecznie zwiększyć zyski w swoim sklepie internetowym. Zachowanie konsumenta warto rozpatrywać na kilku poziomach. Pierwszy z nich dotyczy tego, co motywuje użytkownika do wykonania zakupów. Kreowanie potrzeby posiadania produktu z oferty sklepu online (czyli działania marketingu internetowego) mają duży wpływ na zainteresowanie konsumenta swoją ofertą i podjęcie przez niego decyzji zakupowej. Drugą ważną kwestią jest dostarczenie informacji o dostępnych produktach, które odpowiedzą na wszystkie nurtujące pytania. Prawidłowo przygotowana oferta pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale pozwala wzbudzić zaufanie do sprzedawcy, dlatego ważne jest zamieszczanie rzetelnych danych, zgodnych ze stanem faktycznym produktu. Duże znaczenie w procesie realizacji zamówień w internecie ma renoma firm. Jeśli zadowoleni z zakupu klienci zostawią po sobie ślad w postaci opinii, inni użytkownicy mogą szybciej zdecydować się na skorzystanie z usług Twojego sklepu. Nie można pominąć również kwestii bezpieczeństwa zakupów. Właściwe zabezpieczenie witryny internetowej to podstawa, a dodatkowo warto zadbać o wiele metod płatności i opcji dostawy, które korzystnie wpłyną na wybór właśnie Twojej platformy sprzedaży online.

Reklama w sklepie internetowym

Jeśli chcesz zdobyć klientów, musisz zadbać o właściwą promocję sklepu internetowego. W tym celu pomogą Ci reklamy zamieszczane w wyszukiwarce oraz na portalach, w tym również serwisach społecznościowych. Takie działania pozwolą użytkownikom dowiedzieć się o istnieniu sklepu i produktów z oferty. Konsument w sieci działa schematycznie, a trafiając na interesującą go reklamę, która uświadomi mu potrzebę nabycia konkretnego dobra, zostaje poprowadzony przez wszystkie etapy ścieżki zakupowej aż do finalizacji zamówienia. Inaczej jest w sytuacji, gdy użytkownik w internecie szuka konkretnego towaru. Jednym z typowych działań towarzyszących tej fazie jest zapoznanie się z ofertą wielu sprzedawców, porównanie cen i ocena korzyści. Internet sprzyja przeglądaniu ofert, a potencjalni nabywcy chętnie korzystają z platform typu Marketplace, które pozwalają porównać produkty z ofert różnych sklepów. Decydując się na rejestrację w takim serwisie, możesz zwiększyć obroty i zapewnić sobie większe zyski.

Informacje o produkcie i opinie

Rodzaje zachowań konsumentów w dużej mierze opierają się o potwierdzenie jakości towaru, który przypadł im do gustu. Zainteresowani produktem użytkownicy chcą dowiedzieć się o nim jak najwięcej, dlatego jako sprzedawca powinieneś zadbać o kompleksowy opis na stronie. Powinny znaleźć się w nim informacje o marce, przeznaczeniu lub zastosowaniu, funkcjach i szczegółowych parametrach w przypadku zakupu np. urządzenia elektronicznego. Istotnym czynnikiem jest przekazanie korzyści, które klient otrzymuje wraz z zakupem, dzięki czemu będzie miał pewność, że jest to najlepsza z możliwych decyzji. W zależności od rodzaju branży i sprzedawanych towarów należy umiejętnie modyfikować opisy pod potrzeby konsumentów. Dla przykładu sklepy odzieżowe w karcie produktowej powinny uwzględnić dane o rozmiarze razem z doprecyzowaną tabelą wymiarów dla konkretnej rzeczy oraz wszystkie dostępne warianty kolorów, z kolei sklepy z elektroniką – specyfikację urządzenia. Każdy sprzedawca w opisie produktu zobowiązany jest podać informację o cenie oferowanego towaru, najlepiej w dobrze widocznym miejscu na stronie.

Znanym sposobem pozyskiwania dodatkowych informacji o produkcie jest czytanie opinii innych użytkowników w internecie. To działanie dotyczy szczególnie klientów, którzy nie znają sprzedawcy i chcą upewnić się, czy dany sklep jest godny zaufania, a asortyment spełnia swoje funkcje. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie sekcji opinii autoryzowanych bezpośrednio na stronie internetowej sklepu. Dzięki temu podczas przeglądania oferty, konsumenci zainteresowani zakupem mogą od razu przejrzeć komentarze innych użytkowników. Coraz mniejszy odsetek kupujących zagląda na fora internetowe w poszukiwaniu dodatkowych informacji, a w pozostałych przypadkach źródłem wiedzy jest najczęściej przeglądarka i serwisy społecznościowe.

Bezpieczeństwo zakupów

Klienci cenią bezpieczeństwo, dlatego wiele ich wyborów wiąże się z dokładnym prześledzeniem strony i danych o sprzedawcy pod względem wiarygodności. Użytkownicy odwiedzający platformę internetową w pierwszej kolejności zwracają uwagę na jej stronę wizualną. Przemyślany układ witryny, dobrze rozplanowane treści i duża przejrzystość stwarzają pozory dobrej organizacji, co działa na korzyść sprzedającego. O bezpieczeństwie zakupu stanowi również obecność regulaminu i jasno określone procedury płatności oraz dostawy. Bezpieczne płatności przekonują do skorzystania z oferty sprzedawcy. Klienci chętniej dokonują zakupu na platformach, które umożliwiają płatność zabezpieczoną dodatkowymi procedurami. Szeroki wybór metod zapłaty, w tym szybkich przelewów oraz BLIK, pomoże Ci zwiększyć grono zaufanych nabywców. W przypadku zakupu drogocennych przedmiotów lub podczas finalizacji zamówienia na stronie po raz pierwszy wiele osób wybiera przesyłkę za pobraniem. To racjonalne działanie, które pozwala dodatkowo zabezpieczyć pieniądze lub towar przed kradzieżą i oszustwem ze strony sprzedawcy. Profesjonalny sklep internetowy w celu zbudowania pozytywnej relacji z klientem powinien zapewniać wiele opcji dostawy, w tym wysyłkę pobraniową tradycyjną z doręczeniem do rąk odbiorcy oraz odbiór w Paczkomacie za pobraniem.

Zachowania klientów w internecie mogą różnić się w zależności od priorytetów, które przyświecają poszczególnym jednostkom. Analiza najczęściej powtarzających się działań pomoże Ci skuteczniej prowadzić działania marketingowe, zarządzać platformą sprzedaży i budować zaufanie w relacji z konsumentami. Zadbaj o renomę swojej marki i wiarygodność w sieci, a zyskasz zadowolonych nabywców, którzy zapewnią Ci większy zysk.

Podobne artykuły