Niezwykle ważnym elementem w całym procesie dostarczenia przesyłki przez firmę kurierską jest odpowiednie zapakowanie wysyłanego towaru. Warto zadbać o to, by zawartość paczki nie przemieszczała się w trakcie transportu i była dobrze zabezpieczona, co pozwoli uniknąć wystąpienia szkody w drodze do adresata. Jak wykonać to prawidłowo? Skorzystaj z kilku naszych rad i dowiedz się, jakie kroki podjąć, gdy uszkodzona paczka trafi w Twoje ręce!

W co zapakować paczkę do wysłania?

Wysyłanie paczek za pośrednictwem firmy kurierskiej stanowi bezpieczny sposób dostawy, jednak w związku z dużą realizacją zleceń i ilością przewożonych towarów zdarzają się nieliczne uszkodzenia pakunków podczas transportu. Do głównych przyczyn należą: częste rozładunki dostawczych samochodów oraz sortowanie paczek w oddziałach przyjmujących paczki, skąd kierowane są w dalszą podróż do odbiorcy. Może wtedy dojść do upadków, zgnieceń, wstrząsów czy uderzeń pakunku. W niektórych przypadkach kluczową rolę odgrywa również temperatura. W celu uniknięcia uszkodzenia przesyłki warto zadbać o jej odpowiednie opakowanie, które pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia niepożądanej szkody podczas przewozu. Przede wszystkim postaw na solidne opakowanie. Najlepiej sprawdzają się pudełka kartonowe, które będą stanowić zewnętrzną warstwę ochronną Twojej paczki. Do pakowania przesyłki warto wykorzystać kartonowe opakowania, które już masz w domu, dzięki czemu dodatkowo zadbasz o ich ponowne wykorzystanie i środowisko. Warunkiem umożliwiającym takie działanie musi być dobry stan takiego pudełka, ponieważ wysyłając towar w wadliwym kartonie, jeszcze bardziej narażasz swoją paczkę na uszkodzenie podczas przewozu. Dostępne są również tekturowe pudełka przeznaczone pakowaniu przesyłek, które cechują się większą wytrzymałością i stanowią o pełnym bezpieczeństwie zawartości.

Kluczowym elementem w procesie pakowania Twojej paczki jest dobór odpowiedniego rozmiaru pudełka. Prawidłowo przygotowana przesyłka nie powinna posiadać dużej ilości pustej przestrzeni wewnątrz. Takie wymogi stawiają nadawcom również firmy kurierskie, ponieważ zbyt duże opakowania zajmują dodatkową przestrzeń w samochodzie przewoźnika, która mogłaby posłużyć dostawie innych paczek. Jeśli przedmiot, który chcesz nadać, jest niewielkich rozmiarów lub zależy Ci na wysyłce ważnych dokumentów — wybierz koperty. W ofercie sprzedażowej dostępne są koperty wyścielane od wewnątrz materiałami zabezpieczającymi jak folia bąbelkowa lub pianka. Możesz również zdecydować się na pojemniki transportowe wykonane z plastiku, które doskonale sprawdzą się do wysłania cennych akcesoriów i odbioru dokumentów zawierających poufne dane.

Jeśli wiesz już, w co najlepiej zapakować paczkę gotową do przekazania dla firmy kurierskiej, czas pomyśleć nad tym, w jaki sposób najlepiej zabezpieczyć towar umieszczony w opakowaniu. Na tym etapie pakowania możesz pozwolić sobie na pełną dowolność wybranego materiału, a nawet wykorzystać ten, który masz w domu! Do wypełnienia pustej przestrzeni w środku paczki posłuż się nieużywanymi gazetami lub innymi papierami, które nie są Ci już przydatne. Możesz użyć również gotowych wypełniaczy papierowych lub styropianowych granulatów. Ekologicznym rozwiązaniem jest zastosowanie skropaku, czyli wypełnienia wykonanego z naturalnych substancji, które z łatwością rozpuszcza się w wodzie. Jeśli zależy Ci na tym, by zabezpieczyć sam produkt przed zarysowaniem, otarciami lub osadzaniem się kurzu, owiń go folią stretch lub folią bąbelkową. Gdy zamierzasz nadać paczkę zawierającą towar o dużej wadze, postaraj się zapewnić optymalną stabilizację, dzięki której będzie zablokowany i nie będzie mógł się przemieszczać w jej wnętrzu podczas przejazdu w samochodzie przewoźnika. Opakowanie możesz wyłożyć większymi częściami styropianu lub kartonowymi przegródkami. Ostatnim etapem jest odpowiednie oklejenie kartonu, aby paczka tworzyła nierozerwalną całość. Sprawdzi się taśma klejąca lub specjalne taśmy pakowe. Za właściwe przygotowanie przesyłki odpowiedzialny jest odbiorca i na nim spoczywa obowiązek prawidłowego zabezpieczenia wysyłanego towaru, co firmy kurierskie często wyszczególniają w regulaminach swojej działalności. Jeśli chcesz wysłać towary kruche, delikatne lub wrażliwe na wstrząsy, rozważ umieszczenie na paczce specjalnej naklejki, dzięki której kurier będzie wiedział, by zachować większą ostrożność.

Co zrobić, gdy paczka zostanie uszkodzona podczas dostawy?

Jeśli podczas dostarczenia paczki przez kuriera zauważysz, że jej stan wskazuje na możliwość wystąpienia szkody, najlepiej jest jeszcze przy nim sprawdzić zawartość przesyłki. Zdarza się tak, że dostawca agencji kurierskiej nie dysponuje dużą ilością czasu, dlatego w takim przypadku powinien jedynie wpisać w liście kurierskim adnotację na temat wystąpienia uszkodzenia. Najczęściej odbiorca może zauważyć wadliwość przesyłki po znajdujących się na niej zagięciach, zabrudzeniach i otarciach, co pozwala szybko zareagować w odpowiedni sposób. W przypadku rzeczywistego uszkodzenia przesyłki należy w pierwszej kolejności zgłosić problem do firmy kurierskiej, która świadczyła Ci usługi i podpisać protokół szkody podczas odbioru. W dokumencie tym powinny znaleźć się informacje dotyczące faktycznego stanu paczki i zastrzeżenia, dzięki którym proces reklamacji przebiegnie sprawniej. Protokół szkody spisuje kurier i adresat.

Prawo przewozowe określa inne procedury, gdy uszkodzenie zostało wykryte dopiero po rozpakowaniu paczki, przy którym nie uczestniczył kurier. W takiej sytuacji masz 7 dni, by zgłosić szkodę do firmy kurierskiej. Reklamacja uszkodzonej przesyłki odbywa się na innych zasadach w różnych agencjach dostawczych, jednak przeważnie można dokonać reklamacji w terminie do jednego roku. Warto postępowanie to rozpocząć od razu, ponieważ szybciej otrzymasz odpowiedź i przysługujący Ci zwrot pieniędzy. W reklamacji należy opisać uszkodzenia oraz dołączyć potrzebne dokumenty jak spisany protokół, paragon bądź fakturę za zakupiony przedmiot, jeśli został zakupiony przez odległość. W takiej sytuacji należy również zadbać, by o wystąpieniu szkody dowiedział się sprzedawca. Często poza uzyskaniem odszkodowania od firmy kurierskiej również właściciel sklepu zobowiązuje zająć się całą sytuacją i wysłać nowy produkt do odbiorcy. Proces rozpatrywania reklamacji określa wewnętrzne prawo przewozowe każdej firmy, dlatego może on zająć nawet do 90 dni. Uszkodzona przesyłka podczas dostawy stanowi o możliwości uzyskania odszkodowania od przewoźnika, dlatego reklamacja jest najbardziej wskazana, by uzyskać zwrot pieniędzy za zniszczenie jej zawartości.

Podobne artykuły