Promocje w sklepach internetowych – praktyczne wskazówki
Sklepy internetowe podbijają serca klientów możliwością łatwego i szybkiego zrobienia zakupów bez konieczności wychodzenia z domu. W natłoku konkurencji niełatwo jest się jednak wybić i zachęcić potencjalnych klientów do powrotu, a nowych – do pierwszego zakupu w naszym e-sklepie. Jak tego dokonać? W tym artykule prezentujemy najlepsze sposoby na tworzenie promocji, dzięki którym zostaniesz liderem branży e-commerce!
Promocje w sklepie internetowym – dlaczego są tak ważne?
Tworzenie sklepu internetowego to skomplikowany proces wymagający odpowiedzenia na szereg pytań. Z jakich narzędzi skorzystać, by strona wyglądała profesjonalnie, przykuwała uwagę klienta i generowała tym samym większe zyski? Jakie opcje dostawy wykorzystać do doręczania zakupionych produktów? Gdzie się reklamować? Odpowiedź na te i wiele innych pytań oraz implementacja właściwych rozwiązań niekoniecznie jednak przekłada się na satysfakcjonujące zarobki. Zwiększenie sprzedaży możliwe jest także dzięki różnorodnym promocjom, bez których w zasadzie nie jest w stanie funkcjonować większość współczesnych podmiotów zajmujących się szeroko pojętym handlem. Rynek e-commerce stawia przed każdym właścicielem wyzwanie, jakim jest konieczność konkurowania z dziesiątkami innych sklepów oferujących te same lub podobne produkty lub usługi. Potencjalny klient, mając do wyboru ten czy inny sklep, zwracać będzie uwagę więc nie tylko na to, jaki towar znajdzie w asortymencie oraz za ile go sprzedajesz. Nie mniej istotne od zainteresowania produktem są zniżki, rabaty oraz obsługa posprzedażowa.
Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego? Po pierwsze komunikacja!
Udało Ci się. Reklama Twojego sklepu znalazła się w odpowiednim miejscu, dzięki czemu zachęciłeś klienta do wejścia na stronę i dokonania zamówienia. On jednak nie wrócił. Kontakt z nim zakończył się bezpowrotnie. Dlaczego? Być może nie skorzystałeś z możliwości przypomnienia o sobie i swojej ofercie. Z pomocą przychodzą kanały komunikacji pozwalające ponownie zainteresować klienta. Jednym z najpowszechniejszych jest wysyłanie wiadomości e-mail. Dzięki nim możesz ponownie pokazać, co oferuje Twój sklep, a także zawrzeć kod rabatowy umożliwiający zakup produktu po niższej cenie. Wiadomość e-mail to jednak niejedyny sposób na bezpośrednie dotarcie do konsumentów. Podczas dokonywania transakcji klienci podają nie tylko adresy e-mail, lecz także numery telefonów przydatne do kontaktu np. z kurierem. Warto to wykorzystać, by wysłać bezpośrednią wiadomość SMS lub poprzez wykorzystywane na urządzeniach mobilnych komunikatory takie jak WhatsApp czy Signal. Szansa na odczytanie takiej wiadomości jest większa niż w przypadku wysłania e-maila. Niezależnie od wybranego sposobu komunikacji niezwykle ważne jest, by nie robić tego zbyt często. Żaden klient nie będzie zadowolony z bombardowania go reklamami, które uzna za irytujący spam.
Co zrobić, żeby zwiększyć sprzedaż? Obniż koszta dostawy!
Na koszt zamówienia składa się nie tylko cena zakupionych produktów, ale również wysyłki kurierem lub do Paczkomatu. O ile w przypadku kupowania przez Internet towarów o wysokiej cenie transakcja z dodatkowym kosztem doręczenia klientowi i tak zapewne się opłaci, o tyle w przypadku tanich produktów może okazać się zaporowa. Załóżmy, że posiadasz w swoim sklepie produkt kosztujący 30 zł. Czy w przypadku dostawy kosztującej 20 zł nabywca zdecyduje się na zakup, do którego doliczyć będzie musiał 40% ceny? Zapewne nie, szczególnie gdy mieszka w miejscu, w którym bez przeszkód kupi ten sam produkt w sklepie stacjonarnym. Wykorzystanie kodów rabatowych w Twoim sklepie internetowym może dotyczyć więc obniżenia lub nawet braku kosztów usługi kurierskiej po stronie nabywcy. Informację na ten temat możesz również wpleść w reklamę produktu lub sklepu wyświetlaną w witrynach internetowych lub portalach społecznościowych.
Rabat w sklepie internetowym możesz wykorzystać, prezentując również dodatkowe oferty. Metoda ta sprawdzi się niezależnie od tego, w jakiej branży działasz. Jak to działa? W przypadku sklepów z elektroniką przykładem jest zaoferowanie np. dodatkowego szkła zabezpieczającego ekran smartfonu. Co ważne, dobrze jest zaakcentować jego niższą cenę. Jeśli więc dodatkowa szybka na ekran kosztuje np. 50 zł, to Ty możesz sprzedać ją w pakiecie ze smartfonem w cenie 10, 20 czy 30 zł. Tego typu sprzedaż, zwaną cross selling, możesz połączyć także z dodatkową usługą, czyli w tym wypadku z montażem szkła ochronnego wykonywanym przez pracownika, jeszcze zanim towar opuści Twój sklep. Cross selling sprawdzi się też w branży odzieżowej. Klient chce kupić kurtkę zimową? Świetnie! To dobry moment, by w promocji zaoferować mu dodatkowy produkt, np. szalik, czapkę lub rękawiczki. Może jednak prowadzisz sklep internetowy oferujący wysyłkową sprzedaż części samochodowych, a Twój klient kupił właśnie wycieraczki? To dobry moment na zaproponowanie mu tańszego niż zakupiony osobno płynu do spryskiwaczy. I tak dalej, i tak dalej. Przykłady tego typu promocji można mnożyć bez liku.
Niezależnie od branży, w jakiej działasz, konieczne jest zwrócenie uwagi na funkcjonalność strony. Z tego względu wielu sprzedawców decyduje się na implementację wtyczek, dzięki którym kupujący łatwo zauważy kolejne produkty oferowane przez sklep. Istnieją różne szkoły mówiące, jak to robić. Jednym ze sposobów jest pokazanie towarów obok zdjęcia i ceny głównego produktu. Innym – poinformowanie o możliwości nabycia w promocji kolejnego towaru już podczas składania zamówienia na przedmiot, który był głównym powodem, dla którego konsument odwiedził Twój sklep internetowy.
Jak zarabiać więcej prowadząc sklep internetowy? Zadbaj o stałych klientów!
Wydatki na reklamy pozwalają pozyskać nowych klientów i zdobyć rozgłos pomagający w zwiększeniu zysków. Nie na darmo wszak się mówi, że reklama jest dźwignią handlu. Co jednak z tymi osobami, które już wiedzą o Twoim biznesie? Nie powinno się zostawiać ich samemu z poczuciem, że Ci na nich nie zależy. Sklepy wykorzystują w tym celu ekskluzywne promocje dla swoich stałych bywalców. Co ważne, powinny być one naprawdę wyjątkowe. Wierny konsument powinien mieć możliwość dokonania zakupu w naprawdę korzystnej, niedostępnej nigdzie indziej cenie. Dzięki temu zabiegowi będzie często i chętnie wracał na Twoją stronę i tym samym zwiększał Twoje zyski. Inną metodą jest oferowanie towarów w abonamencie. Sposób ten nie sprawdzi się wszędzie, ale jeśli sprzedajesz rzeczy, które się zużywają (np. kosmetyki), stałym konsumentom możesz zaoferować ich promocyjny zakup w takiej właśnie formie. Dobrym pomysłem jest też dodawanie towarów gratis, czyli np. zaproponowanie zakupu np. czterech rzeczy, a piątej dostarczanej dodatkowo za darmo.
W coraz bardziej rozwiniętym świecie sprzedaży internetowej wyróżnić się jest coraz trudniej. Aby wybić się ponad konkurencję, konieczna jest nie lada kreatywność i stałe trzymanie ręki na pulsie. Powyższe sposoby mogą Ci jednak pomóc w tym, by to właśnie Twój biznes stał się wzorem dla konkurencji i przynosił satysfakcjonujące, coraz wyższe dochody.