E-commerce i social selling to w ostatnim czasie bardzo gorący temat. Nic dziwnego, w końcu korzystanie z social mediów to nasza codzienność i nietrudno zauważyć, że media społecznościowe pomagają łatwo dotrzeć do odbiorcy. Tym samym, w łatwy sposób można mu coś sprzedać. Social media dają ogromne możliwości sprzedażowe, jeżeli tylko wiemy jak wykorzystać ich potencjał w tym kierunku. Czy warto posłużyć się nimi w kierunku sprzedażowym? Sprawdźmy to!

Czym jest e-commerce?

E-commerce to w wolnym tłumaczeniu po prostu handel elektroniczny, czyli wszystkie usługi sprzedażowe wykonywane przez Internet. Jako jego główne źródła rozumiemy sklepy internetowe, aukcje internetowe, serwisy ogłoszeniowe. Taki handel to również social selling, czyli nic innego jak coraz prężniej rozwijająca się sprzedaż w mediach społecznościowych, głównie za pomocą serwisu Facebook oraz na Instagramie. Handel internetowy w wymiarze mediów społecznościowych to dobry sposób, aby skutecznie sprzedawać swoje produkty, ponieważ daje szerokie pole do popisu, jeżeli chcesz nawiązać kontakt z odbiorcą i zachęcić go do kupna swoich produktów. Z tego powodu w ostatnim czasie sprzedaż poprzez social media jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań, na które decydują się firmy, wybierając sprzedaż internetową.

Facebook oraz Instagram jako najlepsze kanały sprzedażowe

Z Facebooka codziennie korzysta około 1,8 miliarda użytkowników, natomiast na Instagrama każdego dnia loguje się około 500 milionów osób. Te dane powinny wystarczyć każdemu sprzedawcy, który zastanawia się nad tym, gdzie rozpocząć swoją przygodę z internetową sprzedażą i jakimi narzędziami się posłużyć. Social media już dawno przestały nam służyć wyłącznie do kontaktu z rodziną czy znajomymi. Od dłuższego czasu posiadają znaczny potencjał reklamowo-sprzedażowy i pozwalają na zarabianie pieniędzy. Niezależnie od tego, czy otworzymy sklep internetowy, sklep na Facebooku czy rozpoczniemy sprzedaż poprzez Instagram, z pewnością w końcu przyniesie to satysfakcjonujące efekty ze sprzedaży.

Facebook w roku 2016 po raz pierwszy wprowadził sekcję Sklep, która wywołała niemałe poruszenie — nie każdy z użytkowników był przekonany do takiej formy handlu elektronicznego. Inaczej było w roku 2017, kiedy w naszym kraju pojawiło się kolejne narzędzie ułatwiające handel internetowy — Facebook Marketplace. Twórcy portalu zauważyli, że wśród użytkowników kwitnie handel, ale nie posiadają oni narzędzia, które ułatwiałoby sprzedaż produktów. Z funkcji mogą korzystać zarówno jako osoby prywatne, jak i firmy. Marketplace jest bardzo łatwy w obsłudze, jedyne co musisz zrobić jako sprzedawca to wystawienie produktu czy usługi, załączyć opis, zdjęcia, przypisać lokalizację oraz kategorię i gotowe — ogłoszenie jest wyświetlane setkom użytkowników w Twojej okolicy. Mogą oni od razu zapisać sobie Twoje ogłoszenie, nawiązać z Tobą kontakt czy po prostu zdecydować się na kupno. Ciekawą opcją na Facebooku jest też konfiguracja swojej strony za pomocą opcji Facebook Shop, która pozwala użytkownikowi znaleźć się od razu w Twoim sklepie internetowym. Jeżeli posiadasz stronę swojej firmy na Facebooku oraz sklep internetowy i chcesz pozwolić swoim odbiorcom na szybki dostęp do Twojego sklepu i zakupu konkretnego produktu, to rozwiązanie jest zdecydowanie dla Ciebie! W sklepie internetowym będzie się pojawiać cała oferta sprzedażowa, a Facebook Shop będzie w łatwy sposób do niej przenosić.

Sprzedawanie swoich produktów poprzez Instagram jest o tyle ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych, że portal daje firmom ogromne możliwości wypromowania produktów. Instagram umożliwia „oznaczanie” swojej firmy w konkretnych postach wszystkim użytkownikom portalu. Umożliwia to szybsze pozyskanie najistotniejszych informacji o firmie — co sprzedaje, ile to kosztuje i ewentualnie gdzie znajduje się firma, jeżeli posiada również sklep stacjonarny. Kiedy wybierzemy oznaczony na zdjęciu produkt z konkretnego posta, Instagram automatycznie otwiera oddzielne okienko zawierające szczegółowe informacje o danej ofercie. Użytkownik może więc w łatwy sposób dodać konkretną rzecz do koszyka, złożyć zamówienie i ewentualnie zaobserwować konto firmy na Instagramie, co również sprzyja późniejszej sprzedaży i dotarciu do większej ilości osób.

W jaki sposób wykorzystać media społecznościowe, aby skutecznie sprzedawać swoje produkty?

W pierwszej kolejności jako sprzedawca, musisz przeanalizować potrzeby swojego potencjalnego klienta. Kim on jest, z jakich portali korzysta i w jaki sposób można do niego dotrzeć? Ważne w tym przypadku będzie również zastanowienie się, w jakim jest wieku. Jeżeli Twoją grupą docelową są osoby w wieku 20+, wtedy na pewno dobrym sposobem będzie wypromowanie firmy i bezpośrednia sprzedaż przy użyciu mediów społecznościowych. Osoby w tym wieku większość swojego czasu spędzają w social mediach, więc jest większa szansa, że działania w tym kierunku przyniosą lepsze rezultaty. Jeżeli treści, którymi komunikujemy, będą kierowane do nieco starszej grupy docelowej, dobrym pomysłem będzie wypromowanie swojego sklepu internetowego poprzez Facebooka czy Instagrama. Wtedy w prosty sposób stworzysz tej grupie miejsce, gdzie można zrobić zakupy online. Klient tego typu być może nie zdecyduje się na przeprowadzenie całej transakcji poprzez social media, ale są większe szanse na to, że jeżeli portal przeniesie go do Twojego sklepu internetowego, to wtedy zdecyduje się na zakup Twojej oferty. Co więcej, jako sprzedawca musisz pamiętać o ciągłym utrzymywaniu kontaktu ze swoimi odbiorcami, a social media są do tego idealnym narzędziem! Dadzą Ci ogrom możliwości, abyś cały czas mógł przebywać w aktywnej interakcji ze swoimi odbiorcami. Opinie pozostawiane przez klientów, recenzje, komentarze, udostępnienia, oznaczenia, lajki, serduszka — jako sprzedawca otrzymujesz ciągły feedback od swoich odbiorców. Warto reagować na uwagi i komentarze, aby pozyskać więcej klientów i zbudować ich zaufanie.

Kolejną, bardzo istotną rzeczą w przypadku sprzedaży internetowej jest dobra reklama i odpowiednie kreowanie wizerunku swojej marki. Jeżeli Twoja komunikacja w social mediach będzie spójna z tym, co sprzedajesz i jakie wartości kierują Twoją firmą — na pewno wzmocni to Twoją wiarygodność wśród klientów i odpowiednio wykreuje wizerunek marki w mediach. Następną sprawą jest odpowiednia reklama. Reklama jest dźwignią handlu, a w sprzedaży online jest to szczególnie ważne, aby przyciągnąć do siebie jak najwięcej klientów. W mediach społecznościowych użytkownicy „klikają” w to, co ich w jakiś sposób zaciekawi, a treści, które się nie wyróżniają, są przez nich kompletnie niezauważane. Dlatego warto zadbać o odpowiedni wygląd strony internetowej, a swój produkt zareklamować ciekawą grafiką, tekstem czy nawet plikiem multimedialnym, czymkolwiek, co zaciekawi odbiorcę i jednym kliknięciem przeniesie go do Twojego sklepu internetowego czy strony. Będąc sprzedawcą, musisz też pamiętać o odpowiednim pozycjonowaniu swoich produktów, tak, aby dotarły do sprecyzowanej grupy odbiorców, którą może zainteresować Twoja oferta w mediach czy na stronie. Media społecznościowe dają bardzo dużo możliwości, aby precyzyjnie kierować komunikaty i reklamy do potencjalnych klientów. Pozwalają też na ich dokładniejsze poznanie. Musisz pamiętać również o tym, aby dać sobie czas i nie zniechęcać się, jeżeli po pierwszym tygodniu czy miesiącu nie będziesz widział efektów. W sprzedaży poprzez media jest to bardzo ważne, ponieważ może to być długotrwały proces, który przyniesie efekty dopiero po pewnym czasie. Obserwuj ruch na swoich stronach, staraj się jak najlepiej docierać do swoich odbiorców i budować ich zaufanie, a przede wszystkim — bądź cierpliwy, bo warto!

Podobne artykuły