Zwrot towaru kupionego przez Internet różni się od standardowej reklamacji. Pomimo coraz bardziej rosnącej liczby klientów e-sklepów, część z nich nie wie, że jest w stanie oddać zakupione przedmioty nawet dwa tygodnie po realizacji zamówienia. Jak najprościej zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?

Jak wykonać zwrot towaru przez Internet?

Pierwszym krokiem do zwrotu towarów przez Internet jest przeczytanie regulaminu sklepu. W odróżnieniu od tradycyjnych zakupów, w informacjach o praktycznie każdej marce e-commerce powinien znaleźć się Artykuł 27 praw konsumenta mówiący o możliwości oddania przedmiotów do czternastu dni po ich dostarczeniu. Jeśli ostatni dzień możliwej reklamacji produktu wypada w dzień wolny, okres ten automatycznie jest przedłużany do następnego dnia roboczego. Zwrotu towaru można dokonać także po upłynięciu okresu dwóch tygodni. Jeśli podczas składania zamówienia nie zostałeś poinformowany przez sprzedawcę o takiej możliwości, to automatycznie wydłuży się do dwunastu miesięcy! Musisz jednak pamiętać, że czternastodniowy termin zwrotu ponownie zacznie obowiązywać w momencie, w którym sprzedawca naprawi swój błąd i przypomni Ci o możliwości reklamacji. Korzystając z tej opcji, zwykle nie jest wymagane podanie konkretnej przyczyny zwrotu. Niektóre sklepy internetowe posiadają jednak własną politykę reklamacji, która może się różnić takimi elementami jak zwrot kwoty przesyłki, czy też rodzaj rekompensaty.

Co zrobić po zapoznaniu się z regulaminami? Po pierwsze wypełnij formularz zwrotu. Można go dość łatwo znaleźć na stronach większości sklepów internetowych. W nim musisz podać numer zamówienia, swoje dane osobowe i ewentualny powód zwrotu. Od momentu przyjęcia formularza przez sprzedawcę, zakupiony towar należy odesłać w ciągu następnych dwóch tygodni. Możesz to zwykle zrobić zarówno poprzez firmę kurierską, jak i Paczkomat. Niektóre opcje zwrotu mogą być niedostępne w danym sklepie internetowym. Największe marki e-commerce często nawiązują współpracę z jednym z dostępnych przewoźników, przez co reklamacja towaru ograniczona jest wyłącznie do skorzystania z jego usług. Przed dokonaniem zakupu sprawdź, jaką formę zwrotu przyjmuje wybrany przez Ciebie sklep internetowy.

Jak dokonać zwrotu paczki przez Paczkomat?

Zwrot towaru do sklepu internetowego za pomocą Paczkomatu jest naprawdę prosty. Wystarczy skorzystać ze strony InPost Szybkie Zwroty. Na niej znajdziesz intuicyjny formularz nadania, dzięki któremu w zaledwie parę kliknięć będziesz w stanie nadać paczkę powrotną. Jak wygląda ten proces? Pierwszym krokiem do poprawnego wypełnienia formularzu jest zaznaczenie sklepu internetowego, z którego pochodzi towar. InPost obsługuje zarówno popularnych przedstawicieli branży e-commerce, jak i mniej znanych sprzedawców. Po wybraniu odpowiedniej opcji zostaniesz przeniesiony do ekranu, na którym musisz podać swoje dane i numer przesyłki. Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych informacji otrzymasz kod SMS. Usuń starą etykietę z opakowania towaru, a w jej miejsce umieść kod zwrotu. Następnie wystarczy wybrać opcję „Chcę wysłać paczkę” na ekranie Paczkomatu i podać kod. Cały proces kończy umieszczenie przesyłki w skrytce.

Czy koszt wysyłki jest częścią zwrotu płatności?

Zwrot kosztów wysyłki to jeden z najczęściej poruszanych tematów na forach sprzedawców w sieci. Internet jest pod tym względem podzielony. Prywatni handlarze, operujący zwykle na zdecydowanie mniejszą skalę, rzadko kiedy optują za oddaniem kosztów przewozu towaru kupującym. To podejście może budzić wiele negatywnych skojarzeń, jednak wynika z bardzo prostego powodu. Małe przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na ciągłe opłacanie podróży paczek w dwie strony. Jedna, czy dwie transakcje tego typu oczywiście nie wpłyną znacząco na ich budżet. Jednak w przypadku wielokrotnych zwrotów koszt usług kurierskich może przekroczyć zyski ze sprzedaży. Z drugiej strony, wymuszenie na kliencie opłaty za przewóz produktu, z którego nawet nie skorzystał, może negatywnie wpłynąć na opinię sklepu internetowego. Z tego powodu większe marki prawie zawsze pokrywają koszty wysyłki ze swojej kieszeni. Często także można spotkać się z pewnego rodzaju kompromisem. Sprzedawcy, w celu zredukowania poniesionych kosztów, nie muszą oddawać pełnej kwoty za wysyłkę. W przypadku, w którym klient wybrał np. przesyłkę priorytetową, handlarz może zwrócić koszta najtańszej formy dostawy. Różnica w cenie takich usług to zwykle od kilku do kilkunastu złotych.

Kiedy zwrot towarów jest niemożliwy?

Artykuł 27 zawarty w prawach konsumenta nie obejmuje wszystkich towarów. Główny powód, który najczęściej eliminuje możliwość reklamacji, to wcześniejsze używanie produktu. Czasami samo zerwanie folii z pudełka może przekreślić Twoje szanse na zwrócenie towaru. Dotyczy to nośników nagrań audiowizualnych, przedmiotów kolekcjonerskich, czy kosmetyków. Możliwość zwrotu wykluczyć mogą także wszelkie inne ślady użytkowania produktu: zabrudzenia lub nawet rysy. Kolejną kategorią towarów, które nie podlegają reklamacji, są produktu o krótkiej dacie ważności. Artykuły spożywcze mogące szybko się zepsuć nie zostaną przyjęte z powrotem przez sprzedawcę, nawet jeśli wyślesz je jeszcze przed przeterminowaniem. Niestety, przedmioty zakupione na aukcjach publicznych także nie zostaną przyjęte do zwrotu. Spod tego wyjątku wyjęte są serwisy aukcyjne. Przedmioty, które zostały spersonalizowane, albo były stworzone na życzenie, również nie podlegają reklamacji. Do tej kategorii zaliczają się m.in. meble wykonane na wymiar. Jeśli jednak spersonalizowany produkt nie będzie odpowiadał podanym wytycznym lub po prostu jest zepsuty, wciąż możesz zwrócić go sprzedawcy. Musisz wtedy zaznaczyć konkretny powód, przez który zdecydowałeś się oddać kupiony towar. Co ciekawe, reklamacji nie podlegają także artykuły prasowe i usługi z zakresu gier hazardowych. Problematyczny jest także zwrot niektórych ubrań, np. skarpetek i bielizny. Sklepy internetowe sprzedające tego rodzaju produktu często informują o możliwej odmowie reklamacji towaru tego typu przy realizacji zamówienia lub dodaniu ich do koszyka.

Duża liczba użytkowników e-sklepów zapomina o swoim czternastodniowym prawie do zwrotu bez podania przyczyny. Szkoda, bo bez dwóch zdań jest to najprostszy sposób na otrzymanie reklamacji. Pamiętaj także, że w przypadku sprzedawcy, który nie przestrzega tego wymogu, można posiłkować się sprawą sądową poprzez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Podobne artykuły