Zakupy internetowe stanowią łatwy sposób pozyskiwania nowych rzeczy, a użytkownicy cenią je nie tylko ze względu na wygodę całego procesu. W sklepie internetowym wstępuje dużo większy wybór asortymentu niż w sklepie stacjonarnym, można porównać oferty różnych producentów, a przy tym skorzystać z licznych rabatów. Atutem robienia zakupów w sieci jest możliwość zwrócenia towaru bez podawania przyczyny. Jakie są najczęstsze przyczyny zwrotów zakupów ze strony internetowej i co na ten temat mówi prawo konsumenta? Poznaj e-commerce od drugiej strony!

Dlaczego konsumenci dokonują zwrotu towaru zakupionego przez Internet?

Każdy sprzedawca sklepu online ma świadomość tego, że konsument może zwrócić zakupiony towar, co może skutkować brakiem niemal pewnego zysku. Co wpływa na to, że klient decyduje się skorzystać z prawa odstąpienia od umowy? Zakupy w Internecie wiążą się z pewnym ryzykiem — nie zawsze otrzymany towar spełnia oczekiwania nowego nabywcy. Głównym powodem, dla którego konsumenci odsyłają produkty, jest ich zły rozmiar lub niewłaściwy wymiar. Dużą część branży e-commerce stanowią sklepy odzieżowe, a użytkownicy chętnie ubierają się w sieci. Niestety na odległość nie można dopasować odpowiedniego rozmiaru i sprawdzić, czy odzież prezentuje się dobrze, co stanowi wadę tego rodzaju usługi. Zbyt ciasne obuwie, a może zbyt luźna koszula? Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku jest zwrócić towar i udać się do stacjonarnego punktu sprzedaży w celu odnalezienia najbardziej dobranego rozmiaru, jeśli naprawdę zależy Ci na tej części garderoby. Czasem mimo ogólnie przyjętej tabeli rozmiarów ubrań, różnią się one wielkością w zależności od producenta, fasonu i przeznaczenia.

Nie tylko odzież może stanowić postawę do zwrotu, ale inne artykuły równie często zostają odsyłane do sprzedawcy ze względu na zły wymiar. Dotyczy to głównie urządzeń AGD, mebli i innych sprzętów, które nie mieszczą się w miejscach z myślą, o których zostały zakupione. Podobnie jest również w drugą stronę — zdarza się kupić produkt o zbyt małym rozmiarze, który nie spełnia swoich założeń. Brak spełnienia oczekiwań klienta stanowi drugi z najczęściej powtarzalnych powodów zwrotu towaru kupionego przez Internet. Wybierając artykuły ze strony internetowej, możesz polegać wyłącznie na informacjach i zdjęciach, które zamieścił producent w celu zwiększenia sprzedaży. Nie zawsze towar, który otrzymujesz, jest zgodny z opisem. Różnice mogą wynikać z innego koloru produktu przedstawionego na załączonej grafice lub problemem może być wadliwa jakość, która tyczy się najczęściej akcesoriów i gadżetów elektronicznych. Przy zakupie warto wybrać sprawdzony sklep internetowy i zwrócić uwagę na opinie oraz oceny wystawiane przez innych kupujących, dzięki czemu można być bardziej świadomym swojego zakupu.

Kolejnym powodem odstąpienia od umowy jest kupno produktu uszkodzonego. Zwrot wadliwego towaru w sklepie internetowym warto poprzeć odpowiednią argumentacją, dzięki której sprzedawca dowie się o tym, że szkoda leży po jego stronie lub powstała podczas dostawy. Prawdą jest, że konsument robiący zakupy w sieci może zrobić zwrot przez Internet bez podania przyczyny, jednak niektóre sklepy mają w swoim wewnętrznym regulaminie zapis, który mówi w o konieczności złożenia reklamacji w takim przypadku. Odwołując się w taki sposób od otrzymanego towaru, możesz ubiegać się o wymianę towaru na nowy, oddanie pieniędzy lub obniżkę ceny i naprawę przedmiotu — jeśli chcesz go zatrzymać.

Powodem zwrotów produktów jest równie często rozmyślenie się lub nieprzemyślane zakupy. Klient dopiero po otrzymaniu swojej przesyłki uświadamia sobie, że dana rzecz jest mu zbędna i decyduje się ją odesłać. Podobnie wygląda to w przypadku nietrafionych prezentów — zamówienie wraca ponownie do sprzedawcy, ponieważ wybrany podarunek okazał się złym pomysłem. Coraz bardziej popularny staje się wardrobing, czyli kupienie asortymentu tylko w ramach określonych potrzeb, a następnie ich oddanie w terminie. Mowa o kreacjach weselnych czy studniówkowych, które mają posłużyć jedynie przez jeden wieczór oraz innych przedmiotach potrzebnych jedynie przez określony czas. Takie działania nie są dotychczas zakazywane przez prawo, jednak właścicielom sklepów przysługuje możliwość odmowy przyjęcia towarów, które odznaczają się śladami użytkowania lub zostały w jakiś sposób uszkodzone. Ważne jest również, by odstąpienie od umowy nastąpiło w terminie 14 dni. Jakie jeszcze warunki dotyczą zwrotów? Przedstawiamy najważniejsze prawa klienta kupującego w sklepach online!

Prawo do zwrotu towaru — wszystko, co musisz wiedzieć!

Decydując się na zakupy w sieci, warto pamiętać o przepisach dotyczących zwrotu produktu określonych w Ustawie o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku, która oparta jest na Dyrektywie UE 2011/83. Zwrot towaru kupionego na odległość może nastąpić jedynie w ciągu 14 dni kalendarzowych, które liczy się od momentu otrzymania towarów lub zawarcia umowy co do wykonania jakiejś usługi. Termin ten określa również ilość dni, w ciągu których sprzedawca ma obowiązek dokonać zwrotu płatności, a klient odesłać towar. Jeśli konsument nie został poinformowany o przysługującym mu odstąpieniu od umowy, proces ten może zostać przedłużony do 12 miesięcy. Kiedy można zwrócić wadliwy towar do sklepu? W przypadku złożenia reklamacji klient ma rok na złożenie odpowiedniej deklaracji od zauważenia wady, jednak warto rozpocząć tę procedurę jak najszybciej w celu wymiany towaru na nowy, obniżki ceny lub otrzymania zwrotu pieniędzy. Oświadczenia o odstąpieniu od umowy można dokonać bez podania konkretnego powodu, jednak warto zawiadomić sprzedawcę o takim postępowaniu. Jeśli rzecz, którą zamawiasz, ma oryginalne pudełko, należy ją w nim odesłać. Nie dotyczy to opakowań zabezpieczających produkt, które mogą ulec zniszczeniu podczas rozpakowywania paczki. Produkt najlepiej odesłać, korzystając z usług firm kurierskich lub poprzez Paczkomat, a za koszt nadania, sklep powinien zwrócić pieniądze. Istnieją również pewne ograniczenia zwrotów towarów określające, którego asortymentu nie można odesłać. Zazwyczaj jest to produkt spersonalizowany pod klienta lub taki, który może w krótkim okresie ulec zepsuciu, np. artykuły spożywcze. Więcej o tym, jakich produktów nie można zwrócić, dowiesz się z Ustawy o prawach konsumenta.

Podobne artykuły