W wyniku pandemii COVID-19 nastąpił wielki rozwój handlu internetowego, który stanowi bezpieczniejszy model robienia zakupów w porównaniu do tradycyjnej sprzedaży detalicznej. Konsumenci decydują się na zakupy internetowe, ponieważ dzięki nim mogą ograniczyć kontakt z innymi osobami i w łatwy sposób pozyskać nowe towary bez wychodzenia z domu. Jak wzrost klientów w sieci przyczynił się do zmian na rynku e-commerce w Polsce? Poznaj czynniki warunkujące robienie zakupów w Internecie podczas pandemii i dowiedz się, jakie sklepy najczęściej wybierają konsumenci!

Zmiany na rynku e-commerce w Polsce

Rynek e-commerce od wielu lat umacnia swoją pozycję w ogólnej sprzedaży detalicznej towarów, jednak od początku trwania pandemii odnotowano znaczący wzrost wykonywania zakupów online — również w Polsce. E-sklepy zyskały nowych konsumentów, a ilość oferowanych usług powiększyła się kilkukrotnie. Wielu sprzedawców sklepów stacjonarnych zdecydowało się przejść na działalność w Internecie, która w tym trudnym czasie umożliwiła większe zyski i zminimalizowanie skutków kryzysu ekonomicznego. Najważniejszym powodem, dla którego klienci wybierali handel w sieci, była potrzeba zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa dla siebie i bliskich. Zakupy online zmniejszają ryzyko zarażenia się wirusem COVID-19, ponieważ klient nie ma bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą oraz innymi kupującymi. Dodatkowym atutem są konkurencyjne ceny, duży wybór artykułów, a także wygodne metody płatności i dostawa pod wskazany adres. Taki model sprzedaży przyczynił się nie tylko do większej ilości zakupów niezbędnych produktów, ale wywołał zwiększenie zainteresowania artykułami drugiej potrzeby. Najczęściej kupowano odzież, obuwie, kosmetyki, a dużą popularność zyskały również internetowe drogerie oraz apteki. Konsumenci chętnie zamawiali przez Internet książki, gry, gadżety RTV oraz sprzęty AGD. Pandemia w dużym stopniu przyczyniła się do zwiększenia popytu na zakupy spożywcze online. Rozwój tego sektora e-commerce ułatwił podejmowanie zakupowych decyzji, a przy tym pozwolił użytkownikom zaoszczędzić czas. Zakup towarów w sklepie stacjonarnym wciąż jest głównym sposobem nabywania nowych towarów, choć klienci bardzo chętnie korzystają z alternatywnej formy sprzedaży internetowej.

Rozwój branży e-commerce wymusił na przedsiębiorcach konieczność ustalenia nowej struktury zakupów, która sprawdzi się przy obecnej liczbie składanych przez klientów zamówień. W związku ze wzrastającym zapotrzebowaniem na coraz większe ilości towarów niektórzy sprzedawcy zmuszeni byli wdrożyć nowe logistyczne rozwiązania dla ich biznesu. Zmiany tyczyły się głównie przeorganizowania powierzchni magazynowych oraz usprawnienia funkcjonowania łańcucha dostaw i udostępnienia artykułów do sprzedaży online. Właściciele sklepów internetowych musieli zadbać o stałe aktualizowanie strony internetowej sklepu oraz promowanie ich działalności — w celu wyróżnienia się wśród dużej konkurencji i pozyskania nowych konsumentów. Wzrost liczby zakupów online był odpowiedzią konsumentów na wprowadzenie szybkich metod płatności i wygodnych sposobów dostawy do oferty firmy. Użytkownicy e-commerce chętnie korzystali z bezgotówkowych metod płatności, dzięki czemu mogli w jeszcze większym zakresie ograniczyć kontakt ze sprzedawcą i innymi pośrednikami podczas realizacji zamówień. Zmiany warunkowane rozwojem branży e-commerce w Polsce podczas pandemii przyczyniły do powstania większej ilości firm kurierskich oraz stworzenia bezpiecznych metod dostaw, które pozwalają w pełni korzystać z usług rynku bez obaw o swoje zdrowie.

Pandemia a dostawa zamówień w handlu elektronicznym

Rosnąca popularność handlu elektronicznego i zwiększająca się liczba zamawianych towarów wpłynęły na rozwój usług kurierskich, które trzeba było dostosować do zmieniającej się sytuacji w Polsce. Wprowadzono bezdotykowe metody dostawy, które pozwoliły odebrać paczkę w bezpiecznych warunkach. Firmy dostawcze zmieniły okoliczności dostarczania przesyłek przez kurierów, dzięki czemu użytkownicy zamawiający produkty przez Internet mogli ograniczyć kontakt podczas odbioru swoich zamówień. Zamiast tradycyjnego poświadczenia odbioru pojawił się kod umożliwiający bezpieczne potwierdzenie przyjęcia paczki, który wysyłano do klientów poprzez wiadomości SMS lub E-mail. Wystarczyło ustnie przekazać treść wiadomości kurierowi, by móc odebrać swoje zamówienie.

Rozwój e-commerce przyczynił się również do powstania większej ilości automatów paczkowych na terenie Polski. Wielu internautów decydowało się właśnie na taki sposób dostawy, a dzięki stale powiększającej się sieci Paczkomatów, można wybrać maszynę położoną w najbardziej dogodnej lokalizacji i odebrać swoją paczkę o dowolnej porze dnia i nocy. Taki sposób dostarczania zamówień z portalu internetowego stanowi bezpieczną alternatywę dla tradycyjnych metod dostaw, ponieważ w procesie przekazania paczki nie uczestniczą inne osoby poza odbierającym. Dodatkowo obecność wirusa COVID-19 przyczyniła się do wprowadzenia przez głównego lidera automatów paczkowych bezdotykowej metody odbioru przesyłki, która wykorzystuje aplikację mobilną na urządzenia przenośne. Taki sposób umożliwia otworzenie skrytki przy pomocy jednego przycisku na telefonie i całkowite zminimalizowanie ryzyka zarażenia się.

Możliwość bezpiecznego zamawiania towarów pozytywnie wpłynęła na rynek e-commerce i zachęciła do zakupu użytkowników, którzy wcześniej nie mieli żadnej styczności z tym sektorem usług. Handel internetowy stanowi prostą metodę pozyskania potrzebnych artykułów, z której zaczęły korzystać również osoby starsze. Możliwość zamówienia artykułów spożywczych z dostawą do domu ułatwiła codzienne życie nie tylko w dobie pandemii, ale rozwiązanie to jest wygodne na co dzień. Zakupy z dostawą do domu eliminują konieczność noszenia ciężkich toreb, a kurier w bezpiecznej odległości może zostawić zakupy pod drzwiami, dzięki czemu zasady bezpieczeństwa zostają zachowane. Informacje o sposobie dostawy i metodach płatności można odnaleźć na portalu internetowym, z którego zamawia się zakupy.

Wzrost liczby sklepów internetowych w Polsce

Duże zainteresowanie handlem elektronicznym przełożyło się na większy udział e-sklepów w gospodarce ogólnej państwa. Liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła, a niektórzy sprzedawcy całkowicie zmienili status swojej działalności i wybrali bardziej przyszłościowe rozwiązanie. Pandemia znacząco przyspieszyła rozwój cyfrowej branży, dzięki czemu w krótkim czasie pojawiło się wiele nowych kanałów sprzedaży online, a liderzy wielobranżowi znacznie poszerzyli swoją działalność o nowe sektory produktów lub usług. Przedsiębiorcy, którzy postanowili wdrożyć taki środek sprzedażowy na czas pandemii, nie powinni jednak obawiać się o swoją przyszłą działalność w e-commerce, nawet gdy pandemia się zakończy. Według prognoz ekspertów ruch organiczny w sklepach internetowych stale będzie utrzymywał się na podobnym poziomie, a konsumenci wciąż będą korzystać z dobrodziejstw Internetu. Użytkownicy cenią sobie możliwość wygodnego robienia zakupów, a licznie pojawiające się akcje promocyjne skutecznie przyciągają ich uwagę. Darmowa dostawa, kody rabatowe dla stałych klientów a może cykliczne zniżki na wybrane produkty? Wraz ze wzrostem działalności internetowej zwiększyła się liczba potencjalnych konsumentów, dlatego właściciele sklepów internetowych muszą w większym stopniu zabiegać o ich zainteresowanie. Świetnie sprawdzają się w tym celu lojalnościowe programy, płatne reklamy czy prowadzenie profilów firmy w mediach społecznościowych, na których pojawiają się informacje o aktualnej ofercie i promocjach. Takie zabiegi marketingowe pomagają w wybiciu się na rynku i warunkują wysokie zyski, co czyni e-commerce świetnym miejscem dla rozkręcenia własnego biznesu.

Podobne artykuły