Dodawanie produktów do sklepu internetowego to tylko wierzchołek góry lodowej, jaką jest e-commerce. O podjęciu decyzji zakupowej przez potencjalnego klienta decyduje kilka czynników, które nie są aż tak oczywiste. Jak zmaksymalizować swoje szanse na sprzedaż z pomocą karty produktu?

Karta produktu – co to jest?

Karta produktowa to, najprościej mówiąc, wszystkie dane produktu, na które potencjalny klient może zwrócić uwagę podczas zakupów online. Jej układ, treść, czy nawet sposób, w jaki wyświetlają ją urządzenia mobilne może stanowić o być albo nie być sklepów internetowych. Dobre wykonanie karty produktu pozwoli znaleźć sprzedawcy wspólny język z kupującym. Właściciel sklepu jest dzięki niej w stanie przedstawić produkty w jak najlepszym świetle, publikując interesujące klientów informacje. Kupujący natomiast może w prosty sposób znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące wyszukiwanego towaru. Co więcej, karty produktów odgrywają także rolę wizytówki całego sklepu. Według statystyk ze wszystkich sklepów na platformie Shoper blisko co drugi użytkownik strony rozpoczyna przeglądanie wraz z pierwszą, pojedynczą kartą produktu znalezioną w sieci!

Główną zasadą, którą powinna kierować się każda karta produktu, jest schemat AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). Kolejność tych punktów nie jest wcale przypadkowa – poszczególne kroki są wymienione według swojej przydatności w pozyskaniu potencjalnego klienta. Po pierwsze Twój towar musi zaciekawić odbiorcę. Ten efekt można uzyskać za pomocą nazwy produktu, jego zdjęć lub atrakcyjnej ceny. Jednak na tym nie koniec. Jednym z największych mankamentów w kartach produktów jest ich nieintuicyjność. Z tego względu warto zadbać o pozytywne pierwsze wrażenia klienta. Wszelkie trudności w powiększeniu zdjęcia produktu, czy dodaniu go do koszyka znacznie obniżą szanse na zakup w Twoim sklepie internetowym. Kolejne punkty (Interest, Desire) zależne są od rodzaju produktu oraz jego opisu. Zaciekawiony klient musi zostać następnie zainteresowany jakością twojego produktu oraz wyrazić chęć zakupienia go z Twojej witryny. Ostatnim krokiem jest bezpośrednie zachęcenie potencjalnego kupca do wybrania Twojego sklepu (Action). Hasła wzywające do działania typu „Kup Teraz” i „Dodaj do koszyka” świetnie się w tym sprawdzą.

Jak ważną rolę odgrywają zdjęcia produktów?

Stwierdzenie, że za decyzję zakupową w głównej mierze odpowiada warstwa wizualna, nie jest w żadnym stopniu odkrywcze. W większości przypadków dobrze wykonane zdjęcie produktu, ładne opakowanie, czy choćby ciekawa aranżacja wpłynie na potencjalne dokonanie zakupu. Dobrze jest zainwestować w wyższą jakość zdjęć produktów, czy choćby kilka różnych ujęć danego towaru. Klienci „kupują oczami”, dlatego przedmioty pozbawione fotografii generują o wiele niższe obroty. Jakie zdjęcia najbardziej zainteresują klientów? Pierwsze zdjęcie powinno ukazywać produkt w całości, kolejne natomiast mogą ukazywać jego ważne cechy lub estetyczne detale. Dużą zachętą dla klienta są także fotografie kontekstowe. Zdjęcie, na którym produkt jest w użytku, wpływają na jego autentyczność. Jeśli sprzedajesz odzież lub obuwie, powinieneś przedstawić je na modelu. Klienci mogą w ten sposób wyobrazić sobie, jak dany produkt będzie wyglądał z ich sylwetką. Zdjęcia na karcie produktowej pełnią jeszcze jedną bardzo ważną funkcję – symulują emocje podobne do oglądania towaru na półce sklepowej. Kilka lat wstecz Adobe przeprowadziło badanie, z którego jasno wynika, że klienci e-sklepów poszukują bodźców podobnych do tych odczuwanych podczas realnych zakupów. Zdjęcia ukazujące produkty z każdej strony mogą wywołać właśnie taki efekt. Nie zapomnij o dodaniu ich na Twojej karcie produktu.

Opisy produktów w sklepie internetowym – najważniejsze elementy

Kluczową częścią opisu produktu jest jego przejrzystość i czytelność. Potencjalni klienci muszą z miejsca odnaleźć interesujące ich informacje. Dużą rolę w tym aspekcie odgrywają nazwy produktów. Każda z nich powinna być dokładna i zwięzła, jednocześnie uwzględniając najważniejsze informacje. Mowa tu np. o modelu, kolorze, czy rozmiarze. Nazwę produktu najlepiej zachować w formacie H1, aby jako pierwsza rzuciła się w oczy potencjalnych konsumentów. Na karcie produktu nagłówek z nazwą powinien być jak najbardziej konkretny – jego konstrukcja wpływa na pozycję Twojego towaru w wyszukiwarce. Oczywiście nie można zapominać o kluczowym elemencie, który musi posiadać każda karta produktu: cenie. Pozornie prozaiczny aspekt także ma duże znaczenie w kontekście potencjalnego zakupu. Cena (koniecznie przedstawiona w walucie docelowego miejsca sprzedaży) powinna być zawsze dobrze widoczna. Produkty w ofercie dla klientów indywidualnych należy przedstawiać także w formie brutto – nie będziesz przez to zmuszał klienta do własnoręcznego przeliczania podatku. Karta produktu powinna być też ciągle aktualizowana, aby być na bieżąco z wszystkimi obecnymi promocjami w twoim e-sklepie. Sam opis powinien zawierać wszystkie parametry sprzedawanego towaru. Nie chcesz, żeby klient poczuł się oszukany, ponieważ może to nieść ze sobą długotrwałe konsekwencje i negatywne recenzje twojego biznesu. Pamiętaj, aby umieścić w nim słowa kluczowe, dzięki którym twój produkt znajdzie się wyżej w wyszukiwarce.

Opinie użytkowników – ważny segment branży e-commerce

Każdy produkt znajdujący się w asortymencie sklepu z branży e-commerce powinien być możliwy do ocenienia przez klienta. Dlaczego? Autentyczne opinie świadczą o jakości produktu, nawet te negatywne. Jeśli twój towar otrzyma parę nieprzychylnych komentarzy, to nie oznacza to jeszcze jego klęski. Odpowiadając na nie, możesz obrócić złe opinie na swoją korzyść – klienci doceniają interakcje ze sprzedawcą, o ile wyglądają na szczere. Jest to tzw. dowód społeczny, utwierdzający klientów w przekonaniu, że wybór Twojego sklepu był słuszny.

Karta produktu jest zdecydowanie motorem napędowym każdego biznesu e-commerce. Przyjazne dla oka przedstawienie towaru może zachęcić nawet największych sceptyków. Jednak, aby osiągnąć ten efekt, należy zadbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół wpływający na doświadczenia klienta z Twoim sklepem.

Podobne artykuły