Anulowanie subskrypcji newslettera — jak to zrobić?
Użytkownicy w Internecie często decydują się dołączyć do newslettera, który pozwala im być na bieżąco z wydarzeniami, promocjami lub najnowszymi publikacjami pewnych stron oraz sklepów internetowych. Niestety nie zawsze przesyłane informacje odpowiadają gustom odbiorców lub okazują się przydatne. W takiej sytuacji warto rozważyć rezygnację z subskrypcji, dzięki której unikniesz regularnie pojawiających się wiadomości w skrzynce mailowej, które oznaczane są jako spam.
Subskrypcja newslettera — co to jest?
Newsletter to narzędzie marketingowe ułatwiające budowanie pozytywnej relacji z odbiorcą, które służy przesyłaniu treści różnego rodzaju — artykułów blogowych, oferty sprzedażowej sklepów czy też informujących o zmianach pojawiających się w ofercie. Subskrypcja tej usługi to wyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości na adres E-mail pozyskiwany w procesie rejestracji konta użytkownika w serwisie lub dobrowolne zgłoszenie się odbiorcy w celu pozyskiwania informacji na temat działalności osoby, marki lub przedsiębiorstwa. Poprzez regularne wysyłanie newslettera można zachęcić czytelnika do skorzystania z oferty lub nawiązać wspólną współpracę. Narzędzie doskonale nadaje się do podtrzymania kontaktu z użytkownikiem i stałym przypominaniu o istnieniu swojej działalności. Sprawdzi się również w celu pozyskania uwagi nowych odbiorców, którzy dopiero zapoznają się z funkcjonowaniem pewnych usług lub chcą zwiększyć swoją wiedzę na temat konkretnej dziedziny, lub branży. Niestety, niekiedy sprzedawcy lub osoby, którym zależy na zwiększeniu zasięgów swojego biznesu w Internecie, wykorzystują ten sposób blogowania w celu wysyłania nachalnych reklam lub wiadomości o nijakich treściach. W takiej sytuacji otrzymywany newsletter przemienia się w uciążliwy spam, który niepotrzebnie gromadzi się w skrzynce odbiorczej poczty elektronicznej. Jeśli zależy Ci na posiadanym adresie mailowym, lecz nie chcesz otrzymywać już maili, rozwiązaniem jest rezygnacja z subskrypcji. Dlaczego użytkownicy rezygnują z otrzymywania wiadomości w formie newsletterów? Najczęstszym powodem jest brak optymalnej jakości wysyłanych tekstów, na którą składają się wartości merytoryczne oraz przejrzystość dostarczanych komunikatów. Nadawcy niejednokrotnie nie szanują prywatności odbiorcy, a nowe treści pojawiają się nagminnie. Innym powodem są treści zbyt angażujące czytelnika, czyli pozbawione odpowiedniej formy — długie bloki tekstu, które zniechęcają do czytania. Często można zauważyć też odwrotność takich wiadomości — newsletter posiada mało tekstu, a jego większą część wypełniają kolorowe grafiki, które za wiele nie wnoszą. Nie pozostaje nic innego niż dokonać rezygnacji z subskrypcji, ale jak anulować newsletter? Przedstawiamy kilka sposobów, które pozwolą Ci pozbyć się uciążliwych wiadomości!
Jak zrezygnować z subskrypcji newslettera?
Podczas zapisywania się do newslettera wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości mailowych, więc jeśli chcesz zrezygnować, musisz znaleźć sposób, by powiadomić nadawcę o swojej woli zaprzestania dalszego korzystania z usług. Zazwyczaj w wielu przypadkach rezygnacja subskrypcji z konkretnej strony wygląda podobnie i wyłączenie usługi nie stanowi większego problemu. Możesz jednak liczyć się z tym, że usługodawca będzie chciał Cię jak najdłużej zatrzymać przy tej formie komunikacji! W każdym newsletterze, który trafia do Twojej skrzynki mailowej, powinien znajdować się link umożliwiający Ci rezygnację z otrzymywania newsletterów. Komunikaty te mogą przyjmować różne formy, lecz najczęściej pojawiają się w formie umieszczonego w treści adresu URL, który przekieruje Cię na stronę usługodawcy, gdzie możesz wyłączyć przysyłanie mailingu. W niektórych mailach występuje jedynie informacja o adresie kontaktowym, pod który należy zgłosić się w celu rezygnacji z subskrypcji. Niestety czasem proces ten zostaje utrudniony, ponieważ usługodawcy wdrażają działania utrudniające odnalezienie drogi prowadzącej do anulowania newslettera. Przykładem takich zachowań jest ukrywanie linku prowadzącego do rezygnacji z subskrypcji. Taki komunikat powinien znaleźć się w widocznym miejscu w każdej przesyłanej wiadomości. Często adresy URL umieszczane są w stopce maila lub w dolnej części tekstu oraz schowane są pod innymi słowami. Jeśli polecenie przejścia na inną stronę ukazuje się odbiorcy jako:
- „W celu zrezygnowania z subskrypcji newslettera kliknij tutaj”;
- „Aby zrezygnować z subskrypcji newsletter, przejdź tutaj”;
- „W celu uzyskania większej ilości informacji odwiedź stronę”.
Problem dla użytkownika rozpoczyna się wtedy, gdy w wiadomości występuje jedynie zachęta do działania w postaci skróconej, np. „Kliknij tutaj”. Usługobiorcy nie wiedzą, że odwiedzając zawarty pod słowami link, mogą zostać przekierowani do strony, która pozwoli im wyłączyć mailing. Kolejne działanie, które może zostać uznane za uciążliwe to konieczność zalogowania się na swoje konto użytkownika w celu unieważnienia usługi. W tej sytuacji odbiorcy mogą spotkać się z problemem niepamiętania danych logowania, a proces ten wydłuża się w związku z działaniami mającymi na celu przypomnienie haseł. Użytkownicy chcą anulować newsletter w sposób szybki i prosty, a takie utrudnienia wpływają negatywnie na relację z usługodawcą, której mailing miał sprzyjać. Innym przykładem jest niewiedza czytelników co do wyłączenia powiadomień. Firmy zapominają często powiadomić swoich odbiorców o tym, jak wygląda możliwość zakończenia usługi, co wpływa na to, że taka przychodząca wiadomość oznaczana jest jako spam. Prowadzenie marketingu przez przedsiębiorców w ten sposób może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Irytacja towarzysząca użytkownikom podczas rezygnacji z subskrypcji może przyczynić się do utraty klienta, z czym nie zawsze wiąże się odejście od mailingu. Anulowanie usługi warunkowane jest różnymi czynnikami, jednak uciążliwe procedury mogą doprowadzić do kompletnego stracenia zaufania i chęci skorzystania z oferty mailujących stron internetowych. Rozwiązaniem, które mogłoby pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie ilości rezygnacji odbiorców, jest przeprowadzanie ankiet. Dzięki temu firma wydająca newsletter może bardziej dopasować treści i ilość przysyłanego contentu do potrzeb czytelników, co pozytywnie wpłynie na utrzymanie dobrych stosunków między firmą oraz klientem, a także jego zadowolenie z otrzymywanych maili.