Jakie działania podejmują firmy logistyczne we współpracy ze sklepami internetowymi?
Nowe technologie i rozwój e-commerce wpływają na popularyzację usług logistycznych, które mają optymalizować pracę sklepów internetowych. By zamówienia docierały do klientów na czas, a działalność firm, które specjalizują się w sprzedaży produktów online, była efektywna, konieczne jest zaplanowanie procesów logistycznych usprawniających wszystkie etapy prac. Jakie usługi logistyczne dla sklepów internetowych są dziś oferowane? Tego dowiesz się z niniejszego artykułu.
Usługi logistyczne dla sklepów internetowych
Rozwój usług logistycznych w branży e-Commerce jest niezbędny nie tylko ze względu na usprawnienie wysyłki przesyłek, ale też dlatego, że wpływa na jakość obsługi klientów. Logistyka procesu sprzedaży ułatwia firmom przechowywanie towaru na magazynach i sprawia, że koszty dostawy zmniejszają się, a klient jest usatysfakcjonowany sprawną obsługą. Lata na rynku e-commerce wyraźnie pokazują, że wykorzystywanie zalet logistyki jest niezbędne w prowadzeniu rozwijającego się sklepu internetowego. Niezwykle częstym zjawiskiem staje się ostatnio fulfillment, czyli usługa, dzięki której realizacją zamówień i obsługą klientów zajmuje się firma zewnętrzna, a nie konkretny sklep internetowy. Specjalnie zatrudnione osoby dbają o proces kompletowania, pakowania i wysyłki zamówień. Aktualnie, poprzez dynamiczny rozwój działalności e-sklepów, na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących swoje usługi dbania o zadowolenie klienta. Przedstawiciele takich przedsiębiorstw biorą też chętnie odpowiedzialność za magazyn, w którym składowane są towary. Ponadto do ich obowiązków należy obsługa zwrotów, jeśli klient się na takowy zdecyduje.
Często bywa tak, że małe sklepy internetowe, by uniknąć zbędnych kosztów, same dbają o logistyczne aspekty swojej działalności. Gdy jednak firma rozrasta się lub lista jej usług staje się coraz dłuższa, proces zajmowania się zamówieniami zleca się firmie logistycznej. Takim przykładem jest usługa InPost Fulfillment. Klienci są bowiem niecierpliwi, a wysyłka towarów powinna być zawsze realizowana w jak najszybszy sposób. Przesyłki po opuszczeniu magazynu muszą w maksymalnie krótkim czasie dotrzeć do klientów. W przypadku dużych sklepów internetowych usługa fulfillment może też znacznie obniżyć koszty działalności. To kolejny dowód na to, że zalety leżą nie tylko po stronie klienta, ale i firmy. Bardzo ważnym aspektem prowadzenia firmy w branży e-commerce jest utrzymanie magazynów, w których przechowywane są towary. Jeśli firma współpracuje z operatorem logistycznym, istnieje możliwość wynajęcia nie tylko całego magazynu, ale też jedynie jego określonej części, którą zajmują konkretne towary. Współpraca firmy logistycznej i sklepu internetowego powinna być ściśle określona, a konkretne rozwiązania powinny znajdować się w umowie zawartej między nimi.
Aktualnie nie ma chyba usług, których nie można byłoby zlecić firmom z dziedziny logistyki. Zajmują się one wszystkim: od przyjęcia listy zakupionych produktów, poprzez kompletowanie zamówień, pakowanie paczek, organizację dostawy, aż po realizowanie zwrotów, optymalizację kosztów i zamówienia gromadzone na terenie magazynu. Sprawne funkcjonowanie każdego z wymienionych etapów jest wynikiem współpracy firm logistycznych ze sklepami internetowymi. Fachowe czuwanie nad wysyłką towarów i nowoczesne rozwiązania dają właścicielom sklepu internetowego poczucie bezpieczeństwa i umożliwiają sprawne funkcjonowanie w e-commerce. Istnieją jednak różnice między tradycyjną gałęzią logistyki a tą, która wykorzystywana jest w e-commerce. Wynika to z różnic pomiędzy oboma rynkami. Obsługa zamówień internetowych charakteryzuje się zmiennością, jest mało przewidywalna, a rozmiar zamówień jest zwykle mniejszy. Tradycyjne miejsca sprzedaży towarów mają bezpośredni dostęp do swojego klienta, a oferowane przez nich usługi oraz towar są zwykle stałe, przewidywalne i regularne. To daje firmie poczucie stabilności i możliwość realizacji zamówienia natychmiast. Sklep internetowy jest jednak w przeciwieństwie do stacjonarnego nieustannie rozwijającym się i przyszłościowym medium, które, umożliwiając sprawne przesyłki oraz proces zwrotów, daje coraz większe szanse na przekonanie do siebie klienta.
Czy warto podjąć współpracę z firmami oferującymi usługi logistyczne?
Odpowiedź na to pytanie wydaje się dość oczywista. Współpraca sklepów internetowych z firmami z dziedziny logistyki wpływa na poprawienie jakości obsługi klienta. Pakowanie towaru zamówionego online, organizacja jego dostaw i praca na magazynie zajmują bardzo dużo energii i czasu. Obsługa logistyczna sklepu internetowego pozwala odciążyć właścicieli sklepu, którzy nie muszą wykonywać wszystkich tych procesów. Gdy posiada się większą firmę, a logistyka e-sklepu zaczyna być uciążliwa, warto zastanowić się nad przekazaniem obsługi specjalistom. Usprawnienie dostaw sprawi, że klient będzie znacznie bardziej usatysfakcjonowany, a każde zamówienie zostanie przygotowane w dokładny i profesjonalny sposób. Jeśli właścicielom sklepów na rynku e-commerce zależy na optymalizacji kosztów, sprawnej realizacji swojej oferty, niemarnowaniu miejsca na magazynie – usługi firmy logistycznej sprawdzą się znakomicie. Koszty spadają głównie w zakresie płac. Korzystając z usług firmy logistycznej, właściciel sklepu internetowego nie musi utrzymywać pracowników magazynu, których praca i jej nasilenie są zależne od liczby zamówień w danym czasie. Specjalistyczna obsługa oferuje także niezbędne sprzęty, takie jak np. wózki, które ułatwiają przemieszczenie się z dużymi zamówieniami czy ciężkimi towarami. Kolejną oszczędnością, którą można dostrzec w sklepie internetowym po podjęciu współpracy z firmą logistyczną, jest czas, jaki musiałby zostać przeznaczony na pakowanie i wysyłkę przez pracowników sklepu. Dobrze zorganizowana logistyka daje też większe bezpieczeństwo. Obsługa przez firmy logistyczne wielu sklepów internetowych wymaga sporej odpowiedzialności. Często oferuje się np. monitoring, który pozwala właścicielom sklepów na kontrolowanie, w jakich warunkach przechowywany i jak pakowany jest ich towar.
Logistyka, która z definicji jest procesem planowania, realizowania i kontrolowania przepływu konkretnych surowców czy wyrobów, w dzisiejszych czasach wydaje się niezbędnym elementem funkcjonowania firm oferujących usługi handlowe w Internecie. Wśród tak ogromnej konkurencji, konieczne jest, by cały czas poszerzać swój asortyment, rozwijać zakres działalności i dbać o swoją pozycję na rynku. Sprawna obsługa klientów, ich zadowolenie, rekomendacje i ponowne zakupy z pewnością przyczynią się do efektywniejszego działania firmy. Ułatwiająca wszystkie te etapy logistyka doskonale sprawdzi się w budowaniu coraz potężniejszej i coraz bardziej konkurencyjnej marki. Jeśli jesteś właścicielem firmy oferującej swoje usługi lub produkty online i zastanawiasz się nad podjęciem współpracy z firmą zewnętrzną – przeanalizuj wszystkie opisane wyżej zalety i zrób to! Skorzystaj z czyjegoś doświadczenia, know-how i omiń błędy, które możesz popełnić jako sprzedawca. Zaufanie profesjonalistom to zdecydowanie jeden z kluczy do efektywnego działania i sukcesu.